Lentokoneista tuttu musta laatikko tulee pakolliseksi myös autoihin

Tämän vuoden heinäkuusta lähtien myös Suomessa myytävissä uusissa autoissa on tapahtumatietojen tallennin.

Puhekielessä mustina laatikoina tunnetut lennonrekisteröintilaitteet yleistyivät lentokoneissa 60-luvulla. Ensimmäinen moderni lentotietojen tallennin nimeltään “Mata Hari”, oli kuitenkin jo vuonna 1942 suomalaisen ilmailuinsinööri Veijo Hietalan keksintöä. Tämä musta huipputekninen mekaaninen laatikko pystyi tallentamaan kaikki tärkeät yksityiskohdat Suomen armeijan Tampereen lentokonetehtaassa korjattujen tai rakennettujen hävittäjien koelennoilla.

Nimestään huolimatta nykyiset ”mustat laatikot” eivät itse asiassa ole enää mustia, sillä nämä laitteet ovat tyypillisesti kirkkaan oransseja, jotta ne on helpompi löytää onnettomuuden jälkeen. Myöhemmin vielä tänä kesänä samanlainen laite tulee pakolliseksi kaikissa Euroopan unionin talousalueella myytävissä uusissa autoissa.

Heinäkuusta 2024 alkaen nimittäin kaikissa EU:n alueen rekisteröidyissä autoissa on oltava vakiona “Event Data Recorder” (EDR). Tämä vaatimus koskee M1-luokkaan kuuluvia henkilöautoja, joihin mahtuu kuljettajan istuimen lisäksi enintään kahdeksan matkustajapaikkaa. Lisäksi N1-luokkaan luokitellut hyötyajoneuvot, mukaan lukien lava-autot ja pakettiautot, jotka painavat enintään 3,5 tonnia, varustetaan myös kyseisellä tapahtumatietojen tallentimella.

Onnettomuuksilla on lähes poikkeuksetta taloudellisia seurauksia kolariin joutuneille ihmisille, ja usein on vaikea määrittää, kuka on syyllinen. EDR voi auttaa viranomaisia ymmärtämään tarkalleen, mitä onnettomuustilanteessa tapahtui analysoimalla tallennettuja tietoja. Laite tallentaa tietyt tapahtumatiedot viisi sekuntia ennen törmäystä, ja 0,3 sekuntia törmäyksen jälkeen.

Euroopan komission toimittaman tiedotteen mukaan EDR tallentaa seuraavat tiedot: nopeus, jarrutus, auton asento ja kallistus tiellä, sekä ajoneuvon sisäänrakennettujen turvajärjestelmien reagointi tapahtumiin. Lisäksi EDR analysoi onko eCall-hätäpuhelujärjestelmä aktivoitunut, mikä tuli pakolliseksi EU:ssa jo huhtikuussa 2018. EDR:n on tallennettava tiedot “korkealla tarkkuudella, ja taata tietojen säilyvyys”. Laite tallentaa myös ajoneuvon merkin ja mallin, sekä siihen asennettuja laitteita koskevat tiedot.

Suosittelemme

Tyypillisesti turvatyynyn ohjausyksikköön upotettua EDR:ää ei voi sammuttaa, sillä se aktivoituu automaattisesti, kun turvatyynyt ja turvavyönkiristimet laukeavat. Lisäksi se aloittaa tallennuksen, kun ajoneuvon konepeitto ponnahtaa ylös, tai kun nopeudessa tapahtuu sivuttais- tai poikittaissuunnassa yli 8 km/t muutos 0,15 sekunnin sisällä.

EDR:n tallentamat tiedot kuuluvat kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle. Laite toimii ns. suljetun kierron järjestelmässä, jossa tiedot kerätään anonyymisti varmistaen, että sitä ei käsitellä, jos laite joutuu vääriin käsiin. Samasta syystä ajoneuvon valmistenumeron neljää viimeistä numeroa ei tallenneta. Mitään muuta tietoa, joka paljastaisi omistajan henkilöllisyyden, ei myöskään tallenneta.

Tiedot ovat vain toimivaltaisten viranomaisten käytettävissä apuvälineenä onnettomuuden rekonstruktioprosessin aikana. Tietojen saaminen onnistuu ajoneuvon itsediagnostiikka- ja raportointikykyjärjestelmän, eli OBD-rajapinnan kautta. Jos järjestelmän portti kuitenkin tuhoutuu kolarissa, tiedon tulee olla saatavilla myös suoraan mustasta laatikosta.

LähdeMotor 1

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat