Lamborghinin piti tuoda ensimmäinen sähköautonsa markkinoille vuonna 2028, mutta aikataulu viivästyy myös italialaismerkin kohdalla. Tässäkin tapauksessa syy löytyy sähköautomarkkinoiden ongelmista.
Lambon ensimmäinen sähköauto on erikoisella kaksiovisella korilla varustettu Lanzador-niminen crossover, jonka konseptiversio esiteltiin jo viime vuonna. Autoa voisi pitää eräänlaisena uuden ajan Espadana, eli modernina tulkintana nelipaikkaisesta gran turismosta jolla ei ole edes tarkoitus lähteä radalle. Nykytrendien mukaisen crossover-muodon pitäisi lisätä kysyntää, mutta täyssähköinen voimalinja tuo mukanaan omat haasteensa.
Vaikka sähköautojen kysyntä jatkaa kasvuaan esimerkiksi Kiinassa, Euroopan ja erityisesti USA:n tilanne näyttää paljon ongelmallisemmalta. Lamborghinilla uskotaan, että tämän segmentin markkinat eivät ole kypsät edes vuonna 2028, jolloin Lanzador piti alun perin tuoda myyntiin. Uudeksi tavoitteeksi on nyt otettu kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä, eli Lanzadorin tuotantomallin pitäisi nähdä päivänvalo viimeistään vuonna 2029.
Lamborghinin toimitusjohtaja Stephan Winkelmann kertoi uutistoimisto Reutersille, että hän ei usko vuoden 2029 olevan liian myöhäinen uuden sähköauton tuomiseksi markkinoille. Winkelmannin mielestä Lambon edustaman segmentin markkinat eivät ole sähköautoille kypsät vielä vuonna 2025 tai 2026, mikä on suora piikki arkkivihollinen Ferrarin suuntaan. Maranellon merkki aikoo nimittäin esitellä ensimmäisen täyssähköautonsa jo ensi vuonna, mutta sen menestys tunnepitoisessa luksusautojen segmentissä jää vielä nähtäväksi.
Kyseessä on hieman samanlainen tilanne kuin kellojen maailmassa. Arvokkailla analogisilla kronografeilla on aivan oma viehätyksensä, vaikka modernimpi digitaalinen aikarauta olisi teknisesti paljon pätevämpi laite. Samalla tavalla suurin osa superautojen ostajista haikailee suurempia tunteita tuottavien polttomoottorien perään, vaikka sähköautot olisivat paperilla nopeampia.
Suosittelemme
Tämän vuoksi Lambon varsinaisissa urheiluautoissa, eli Temerariossa ja Revueltossa turvaudutaan edelleen perinteiseen polttomoottoriin osana hybridivoimalinjaa. Yksi tulevaisuuden ratkaisu voisivat olla synteettiset polttoaineet, joiden kehitystä myös Lamborghini seuraa kiinnostuneena.