Bugatti vetäytyi virallisesti nopeusennätysten tavoittelemisesta jo vuonna 2019, mutta elsassilaisten veri vetää edelleen huippunopeusbaanoille. Tällä kertaa tulokseksi saatiin uusi avoautojen nopeusennätys, ja suoritusvälineenä palveli intialaisasiakkaan aivan erityiseen kokoelmaan päätyvä W16 Mistral.
Bugattin virallisena testikuljettajana toimiva Le Mans -voittaja Andy Wallace istahti avokattoisen hyperauton rattiin marraskuun yhdeksäntenä päivänä Saksassa sijaitsevalla Papenburgin testiradalla. Tulokseksi saatiin tarkalleen 453,91 km/h, mikä on peräti 34 km/h enemmän kuin rajoitettuna eränä valmistettavan W16 Mistralin virallinen huippunopeus.
Ennätysauto on muutenkin varsin erityinen, koska sen hinnaksi tuli huimat 14 miljoonaa euroa. Se on lähes kolme kertaa enemmän kuin W16 Mistralin aloitustaksa, eli jo sinällään hulppeat viisi miljoonaa euroa. Uniikki ennätysyksilö on saanut ns. World Record Car -käsittelyn, jonka näkyvin osa on mustaa ja oranssia yhdistelevä värimaailma. Korin alaosaa sekä vanteita koristava Jet Orange -sävy saa kontrastia ulkokuoren mustasta hiilikuidusta, ja sama teema jatkuu myös oransseilla tehosteilla höystetyssä sisustassa.
Bugatti ei ainakaan kerro, että hyperauton alustalle tai 1600 hevosvoimaa tuottavalle neliturboiselle W16:lle olisi tehty mitään muutoksia. Ennätysyritys vaati kuitenkin kuulemma kuukausien valmistelun ja tarkasti suunnitellun testauksen. Avoautojen uuden nopeusennätyksen haltija kuuluu hyvin erityiselle asiakkaalle, joka omistaa täyden kokoelman Bugattin tähänastisia nopeusennätysautoja.
Intian Punjabissa sijaitsevaan ”The Singh Collectioniin” kuuluu vuonna 2010 431,07 km/h:n nopeuden saavuttanut Veyron 16.4 Super Sport, vuonna 2013 408,84 km/h:n lukeman kellottanut Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse ja tuoreempi Chiron Super Sport 300+, jolla yllettiin peräti 490,48 km/h:n nopeuteen vuonna 2019.
Varmasti Bugattin parhaimpiin asiakkaisiin kuuluva intialaismies pääsi viettämään avoautojen uuden nopeusennätyksen yhteydessä varmasti mieliinpainuvan viikonlopun Bugattin tiimin kanssa. Virallisen ennätyksen tekemisen jälkeen hän hyppäsi vielä Andy Wallacen kyytiin, ja tälläkin kertaa maailman nopeimmalla avoautolla yllettiin lähes samaan vauhtiin.
Kaiken tämän jälkeen monia kiinnostanee entistä enemmän, mikä alkukesästä esitellyn Bugattin uusimman luomuksen todellinen huippunopeus on. Tourbillon-nimen saaneen hyperauton rajoitin leikkaa menon 445 km/h:n kohdalla, mutta tämänkin auton tapauksessa todellinen huippunopeus on jotakin aivan muuta.