Lähes 160 kilpailijaa radalla ja satakunta harrasteajoneuvoa harjun laella – Ahveniston Historic Grand Race tarjosi komean kattauksen elävää autohistoriaa

Historiallisten kilpa-autojen ratakilpailutoimintaa Suomessa ylläpitävä Historic Race Finland juhlii tänä vuonna 35-vuotista merkkipaaluaan. Ahveniston historia HRF:n pääkilpailuna toimivan Historic Grand Racen näyttämönä ei ole paljon lyhyempi, koska ensimmäinen Historic Grand Race järjestettiin siellä jo vuonna 1995.

Toki itse ratakin on historiallinen, koska vuonna 1967 avattu Ahvenisto on Suomen vanhin asfalttimoottorirata ja ilmeisesti myös Euroopan pisimpään alkuperäisasussaan säilynyt rata. Näissä puitteissa kelpasi siis viettää jälleen kerran kaunista elokuista viikonloppua Historic Grand Racen merkeissä. Olimme paikalla lauantaina, jolloin päivä aloitettiin aamuyhdeksältä ensimmäisten aika-ajojen myötä. Ne jatkuivat puoleenpäivään asti, kunnes koitti ensimmäisen kisalähdön vuoro tunnin tauon jälkeen. Ohjelma on sunnuntainakin muuten sama, mutta aamupäivä kuluu aika-ajojen sijasta harjoitusten merkeissä.

Ratatapahtumia
Kuva: Turo Leppänen

Radalla nähty kalusto oli aiemmilta vuosilta tuttua, eli Ahveniston syheröissä kiemurtelevat takavuosikymmenten vakioautojen lisäksi Minit, Fiat 127:t, prototyyppimaiset Subaru Sportit, Lotus Seven -henkiset Locostit, historialliset formulat ja tuoreempia vuosikertoja edustavat, vapaammin muokatut Roadsport-kilpurit. Mini 1000:t saivat kunnian toimia päivän ensimmäisenä kilpalähtönä, ja päivä päättyi viiden maissa Roadsportien toisen luokan lähtöön.

Ratatapahtumia
Kuva: Turo Leppänen

Vaikka kalusto on historiallista, radalla ajetaan kilpaa aivan tosissaan jolloin päivän saldoon kuuluivat ainakin yksi pieni peltikosketus, spinnaus ja muutama keskeytys. Lisäksi vanhojen kilpurien äänimaailmasta pääsee Ahveniston harjun kumussa nauttimaan aivan omalla tavallaan. Radalla nähtyjen noin 160 kilpailijan joukossa oli myös yksi brittiläinen herrasmies Lotus Elanillaan, mutta hänen matkansa katkesi lauantaina valitettavasti jo lämmittelykierroksella.

Suosittelemme


Lotus Elan
Kuva: Turo Leppänen

Tärkeä osa Historic Grand Racea on radan ja varikon lisäksi harjun laen harrasteautoparkki, jossa voi ihailla molempina päivinä noin sataa yli 30 vuotta vanhaa harrasteautoa. Niiden katveesta voi myös seurata radan tapahtumia todellisesta yläperspektiivistä ja nauttia samalla vaikka omia eväitään harrastepelinsä varjossa. Tässä parhaat palat Ahveniston lauantaista:

Ford Falcon
Kuva: Turo Leppänen
BMW 1800 TI
Kuva: Turo Leppänen
Porsche 911
Kuva: Turo Leppänen
NSU TT ja Opel Kadetteja
Kuva: Turo Leppänen
MGB
Kuva: Turo Leppänen
Ford Anglioita
Kuva: Turo Leppänen
Chevrolet Camaro ja Ford Falcon
Kuva: Turo Leppänen
Sunbeam Avenger
Kuva: Turo Leppänen
BMW 3.0 CSL
Kuva: Turo Leppänen
Ford Escort
Kuva: Turo Leppänen
Opel Manta
Kuva: Turo Leppänen
Porsche 356
Kuva: Turo Leppänen
Austin-Healey
Kuva: Turo Leppänen
Renault Dauphine Gordini
Kuva: Turo Leppänen
Ratatapahtumia
Kuva: Turo Leppänen
Ratatapahtumia
Kuva: Turo Leppänen
Ratatapahtumia
Kuva: Turo Leppänen
Ratatapahtumia
Kuva: Turo Leppänen


Lue lisää