Lamborghinilla on ehkäpä kaikkein maskuliinisin imago italialaisten superautovalmistajien joukossa. Matalien urheiluautojen aggressiivisen kulmikas muotoilu ja mylvivät vaparikoneet ovat vedonneet lähinnä miespuolisiin asiakkaisiin, mutta tähänkin asiaan on nyt tulossa muutos. Lambon pomoksi viime keväänä siirtynyt Stefano Domenicali kertoi nimittäin, että merkki aikoo jatkossa näyttää italialaisten superautojen pehmeämmän puolen.
Domenicali on sitä mieltä, että Lamborghinin ostajat odottavat tulevina vuosina jotakin muuta kuin testosteronipitoista hyökkäävyyttä. Lambon tunnuseläimenä toimiva raivokas härkä voi kuulemma olla myös lempeää lajia. Tämä varsin radikaalilta kuulostava imagonmuutos aiotaan toteuttaa italialaisten Urus-katumaasturin avulla, joka on tulossa markkinoille parin vuoden päästä. Lamborghinin SUV on tärkeässä asemassa merkin myyntilukujen kannalta, koska Lambon vuosittaiset tuotantomäärät aiotaan kaksinkertaistaa sen myötä. Tästä huolimatta Uruksenkin valmistusta rajoitetaan, jotta merkin eksklusiivinen imago säilyy.
Uruksen avulla yritetään vedota erityisesti naisista ja perheistä koostuvaan asiakaskuntaan. Auton pitäisi olla silti välittömästi tunnistettavissa merkkinsä edustajaksi sekä muotoilun että ajettavuuden osalta. Lamborghini esitteli jo muutama vuosi sitten kuvissa näkyvän Uruksen konseptiversion, joka oli varsin terävälinjainen muotoilultaan. On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon Lambo pehmentää tuotantomallin linjoja naisasiakkaiden houkuttelemiseksi.
Autoon tulee lukuisia yksilöintimahdollisuuksia, joita kohderyhmäksi ajatellut nuoret asiakkaat arvostavat. Uruksessa rikotaan perinteitä myös voimanlähteiden osalta, koska pellin alle kaavaillaan noin 600-heppaista tuplaturboveekasia vanhan koulukunnan vaparikoneiden sijasta. Tupla-ahdettu pata on todennäköisesti samaa sukua kuin Audin ja Porschen tulevat kasit, mutta dieseliä Lambon nokalle ei sentään olla suunnittelemassa.
Suosittelemme
Sen sijaan suunnitteilla on mahdollisesti hybridi-Urus, ja myös täyssähköversiota harkitaan. Domenicali lohduttaa kuitenkin perinnetietoisia lupaamalla, että Lamborghinin tavaramerkiksi noussut V12 säilyy jatkossakin merkin superautojen voimanlähteenä. Niillä vedotaan tulevaisuudessakin lähinnä miesostajiin, kun taas Uruksen pitäisi nostaa naisasiakkaiden osuus huomattavasti nykyistä viiden prosenttiyksikön kakkua korkeammaksi.