Italolegenda Lamborghini on tehnyt jo jonkin aikaa yhteistyötä USA:n Massachusettsin teknillisen korkeakoulun, eli Institute of Technologyn kanssa. MIT-lyhenteellä tunnetussa oppilaitoksessa on tutkittu mm. tulevaisuuden materiaaleja urheiluautokäytössä, ja nyt yhteistyön hedelmänä julkistettiin varsin futuristisen näköinen konsepti.
Sen nimeksi on annettu Terzo Millennio, joka tarkoittaa kolmatta vuosituhatta. Lamboa ei voi syyttää ainakaan turhasta vaatimattomuudesta, koska auton pitäisi kertoa lähes tuhannen vuoden päästä rakennettavista superautoista. Autojen olemassaolo voi olla silloin hyvin kyseenalaista, mutta Lamborghini ei ole antanut tämän pikkuseikan häiritä visiointiaan.
Niinpä tutkielmaa vauhdittaa ainakin ajatusten tasolla hyvin edistyksellinen sähkövoimalina, joka koostuu neljästä sähkömoottorista. Ne saavat voimansa superkondensaattoreilta ja energianvarastointilaitteilta, jotka on piilotettu konseptin koripaneeleihin. Tämän toteuttaminen vaatisi hiilikuituisia nanoputkia ja superohuita akkuja, joita pystyy muovaamaan haluamansa mallisiksi. Tällöin ne voitaisiin litistää koripaneelien väliin. Tämän ratkaisun pitäisi kuulemma mahdollistaa myös lyhyet latausajat, ja edistyksellisestä like-energian talteenottojärjestelmästäkin on apua tässä suhteessa.
Hiilikuitupaneelien ja high-tech-akkujen yhdistelmä voisi johtaa helposti koripaneelien murtumiseen, mutta tähänkin on varauduttu. Lamborghini ja MIT ovat nimittäin kehittämässä hiilikuitua, joka pystyy korjaamaan itsensä hieman Christine-kauhuleffan Plymouthin tyyliin. Auto valvoisi kuulemma omaa tilaansa ja tarkkailisi merkkejä mahdollisista vaurioista. Jos niitä löytyisi, ”parantumiskemikaaleilla” täytetyt mikrokanavat korjaisivat viallisen paneelin tai komponentin.
Suosittelemme
Tämä kuulostaa kuin tieteisleffasta repäistyltä, mutta teknologiaa ollaan kuulemma kehittämässä ja jotkin komponentit ovat Lamborghinin tuotekehityspomon mukaan lähempänä todellisuutta kuin toiset. Konseptin futuristisessa muotoilussakin saattaa piillä muutama viittaus esimerkiksi Aventadorin seuraajaan, joka on tulossa markkinoille viiden vuoden sisällä. Siinä luotetaan edelleen vanhaan kunnon bensa-V12:een, joten perinnetietoisetkin voivat huokaista helpotuksesta.