Monelta löytynee Xiaomi taskusta, mutta kiinalaisfirma tekee älypuhelinten ja muiden elektroniikkalaitteiden ohella myös sähköautoja. Nyt merkin SU7 Ultra -sedan nappasi itselleen Nürburgringin nopeimman tuotantosähköauton tittelin.
Kyseinen titteli kuului aiemmin Kroatiassa valmistetulle Rimac Neveralle, joka kuuluu jo hyperautojen luokkaan. Rimac ylsi Eifel-vuoriston syleilyssä kiemurtelevan radan 20,8 kilometriä pitkällä versiolla seitsemän minuutin ja 5.29 sekunnin kierrosaikaan. Korimalliltaan lähempänä Xiaomi SU7 Ultraa oleva Porsche Taycan Turbo GT pysäytti puolestaan kellot seitsemän minuutin ja 7.55 sekunnin aikaan, kun taas Xiaomin uusi ennätys on seitsemän minuuttia ja 4.95 sekuntia.

Ero Rimaciin jäi siis alle puoleen sekuntiin, mutta se riitti tittelin siirtymiseen Kiinaan. SU7 on Xiaomin ensimmäinen automalli, ja Ultra toimii sen erityisen suorituskykyisenä versiona. Viime lokakuussa auton kevennetyllä prototyypillä yllettiin Ringillä jopa kuuden minuutin ja 46.8 sekunnin kierrosaikaan, jolloin Xiaomi lupasi palata asiaan myös Kiinan markkinoilla tarjolla olevan tuotantoversion kanssa.
Se jäi luonnollisesti proton kierrosajasta, mutta Rimacin hyperauton lyöminen on silti kova suoritus. Kaikkien tuotantoautojen Nürburgringin kierrosennätystä Xiaomi ei kuitenkaan vielä hätyyttele. Se on edelleen tukevasti Mercedes-AMG Onen hallussa. F1-pohjaisella voimanlähteellä vauhditettu hyperauto ylsi viime vuonna kuuden minuutin ja 29 sekunnin kierrosaikaan. Kaikkien aikojen kierrosennätys kuuluu puolestaan Porsche 919 Hybrid Evo -ratakilpurille, jonka aika oli huimat viisi minuuttia ja 19.55 sekuntia. Tätä tuskin rikotaan koskaan minkäänlaisella katuautolla.

Xiaomin julkaisemalta videolta selviää, että SU7 Ultra ylsi radalla GPS:n avulla mitattuun 346 km/h:n nopeuteen. Tämän lukeman myötä SU7 Ultra on kaikkien aikojen nopein tuotantosedan käyttövoimasta riippumatta. Titteli kuului aiemmin tuotannosta jo poistuneelle Maserati Ghibli 334 Ultimalle, jonka huippunopeus on mallimerkinnän kertoma 334 km/h. Bentley Flying Spur W12 jäi tästä puolestaan yhden km/h:n verran ja täyssähköinen Lucid Air Sapphire 4 km/h.
Suosittelemme
Xiaomi kertoi, että SU7 Ultra kulkisi vielä nopeamminkin. Jos kohdalle osuu tarpeeksi pitkä suora, 350 km/h pitäisi ylittyä. Nürburgringillä käytetty yksilö ei ollut kylläkään aivan vakiokuntoinen, mutta myös asiakkaat voivat ruksata autossa olleen ratapaketin lisävarustelistalta. Kolmimoottorisessa sähköautossa on 1548 hevosvoiman kokonaisteho, ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrotaan huimat 1,98 sekuntia. Se on kova lukema autolle, joka on Taycania isompi ja painaakin 2360 kiloa. SU7 Ultran myynti Kiinassa alkoi helmikuun lopussa varsin kohtuulliselta kuulostavaan 529 900 juanin, eli reilun 64 000 euron hintaan.


