Kellotarina: “Entisöity” Omega Geneve Dynamic





Olin ollut useita vuosia ilman kelloa. En kokenut erityistä tarvetta kellolle, mutta sitten jostain sain ajatuksen että kello olisi kiva saada. Se ei ollut mikään yksittäinen ahaa-elämys vaan enemmänkin hidas syttyminen niihin. Aika pian minulle selvisi, että kellojen maailma on aika syvempi, laajempi sekä monipuolisempi kuin olin alunperin ajatellut.

Yksinkertainen kellon ostaminen oli muuttunut ihmeelliseksi sekamelskaksi. Ensimmäiseen harkittuun kellon ostoon liittyi paljon tunteita. Ensimmäinen kellon osto tuntui lopulliselta: “Tämä on se kello jonka ostan ja pidän hamaan hautaan saakka”. Kuinka väärässä ihmenen voi ollakkaan.

Pitkällisen tutustumisen ja perehtymisen jälkeen päätin, että “kunnon kellon” pitää olla automaatti. Sen lisäksi olin vakaasti sitä mieltä, että vintagessa on sitä jotain. Muotokielenkin olisi syytä olla jotain vähän erilaista. Viikkojen netissä pyörimisen jälkeen löysin itseni yhä useammin Chrono24-sivustolta. Siellä katselin, vertailin ja tutkin erilaisia vaihtoehtoja. Olin myös vakuuttunut siitä, että liikaa en kellosta maksa vaan sen on oltava mielummin edullinen kuin ns. ryöstöhintainen yksilö. Minuahan kun ei huijata.

"Entisöity" Omega Geneve.
“Entisöity” Omega Geneve.

Lopulta huomasin että sieluni sykkii Omega Geneve Dynamicille. Sen muotokieli ja taulunväritys miellyttivät kovasti. Sitten aloin tinkaamaan myyjien kanssa. Väänsin kympeistä ja lähettelin kymmeniä sähköposteja. Eräänä päivänä eteeni osui juuri myyntiin tullut yksilö jossa oli, ilmoituksen mukaan, huollettu koneisto ja taulukin oli entisöity. Kuvien perusteella kello näytti siistiltä. Kauppias lupasi mukaan vielä uuden nahkarannekkeen. Sovin kaupat ja aloin odottamaan ensimmäistä “kunnon kelloani”.

Vajaan parin viikon kuluttua lähetti toimitti minulle paketin Intiasta. Intialainen kauppias oli paketoinut kellon tukevasti joten paketin avaamiseen meni hetki aikaa. Sisältä paljastui sini-valkoisella taululla varustettu Omega Geneve Dynamic.

Omega Geneven "entisöity" taulu.
Omega Geneven “entisöity” taulu.

Taulukin oli entisöity – tavallaan. (Ai, mikä on patina?) Sen oli maalannut töhryisesti joku Mumbain sivukatujen asukas tai sitten kauppias itse humalassa. Viisarit oli maalattu tökerösti ja suttuisesti. Nahkaranneke oli…. no….. nahan kaltaisia aromeja sisältä viritys.

Omega Geneven "entisöity" taulu ja viisarit.
Omega Geneven “entisöity” taulu ja viisarit.

Pettymys oli suuri. Koko homma kiukutti valtavasti. Eikö aikuinen mies tajua sitä, että jos kello on satoja euroja edullisempi kuin muut vastaavat niin kaikki ei ole kunnossa? Olisiko sittenkin kannattanut maksaa pari sataa lisää sille saksalaiselle kauppiaalle joka kertoi, että kello oli alkuperäisessä kunnossa, eikä koskaan kiillotettu?

Omega Geneven ranneke.
Omega Geneven ranneke.

Toivuttani ärsytyksestä hankin kelloon NOS-rannekkeen Englannista. Aloin etsimään siihen alkuperäistä taulua, mutta nyt olen luopunut siitäkin ajatuksesta. Ajan kuluessa kellostani on tullut ainoa kelloa josta en tule luopumaan.

Ja se töhryinen taulu saa olla juuri tuollainen. Ei siihen saa koskea – se on osa kellon tarinaa.

Teksti ja kuvat: jyzzzy (nimimerkki)

Omega Geneve ranteessa.
Omega Geneve ranteessa

Matti Airaksinen
Matti Airaksinen on Tyyliniekan ja sen kelloihin erikoistuneen sisarjulkaisu Stylefellow'n perustaja ja päätoimittaja. Tyyli- ja kellointoilun lisäksi hän harrastaa valo- ja videokuvaamista, ruoanlaittoa ja matkailua. Vapaa-aika kuluu pääasiassa perheen parissa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...