Jokamiehen autokoulu osa 10 – Liikennevalot

Liikennevaloja kylvetään kiihtyvällä tahdilla taajamiin risteysajoa helpottamaan. Ne tekevät ajamisesta ilmeisesti jo liian helppoa, koska moni unohtuu valoihin haaveilemaan. Liikenne sujuu paljon mukavammin, kun on hereillä ja lähtee liikkeelle heti vihreän syttyessä.

Mitä liikennevalot kertovat?

Tieliikennelaki määrittää liikennevalojen merkityksen yksiselitteisesti.

  • Punainen valo osoittaa, ettei ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Samaan aikaan palavat punainen ja keltainen valo kertovat valon vaihtumisesta vihreäksi.
  • Keltainen valo yksinään osoittaa, että ajoneuvo ei saa sivuuttaa pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Jos ajoneuvo kuitenkin on ehtinyt niin pitkälle, ettei sitä valon vaihtuessa vihreästä keltaiseksi voida vaaratta pysäyttää, saa se sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan.
  • Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.

Mikäli liikennevalot eivät ole käytössä, ne vilkuttavat keltaista tai ovat kokonaan sammutetut. Silloin pätevät normaalit väistämissäännöt sekä väistämisvelvollisuutta osoittavat liikennemerkit.

Nuolivalo helpottaa ajamista

Nuolivaloista ei saa ajaa kuin nuolen osoittamaan suuntaan. Nuolivalo kertoo myös sen, että samanaikaisesti palaa punainen sekä tietä ylittäville jalankulkijoille että vastaantulevalle liikenteelle. Nuolivalon palaessa voi ajaa risteykseen tietäen tien olevan vapaa, tietysti normaalia tarkkaavaisuutta noudattaen. Jo hälytysajoneuvojen varalta on hyvä vilkaista mitä muissa suunnissa tapahtuu.

Kun nuolivaloja ei ole, on vasemmalle kääntyminen vastaantulijoista johtuen hankalampaa. Etenkään ruuhkassa ei kannata jäädä opastimen taa odottamaan risteyksen tyhjenemistä (odotat äkkiä aamuun asti), vaan ajaa reippaasti risteysalueelle vuoroaan odottamaan. Rakonen voi aueta jonkun vastaantulijan kääntyessä vasemmalle tai viimeistään valon vaihtuessa keltaiseksi, jolloin pääset viimeisen suoraanajavan jälkeen vasemmalle risteystä tukkimatta.

Suosittelemme

Älä tuki risteystä

Ruuhkan tukkimaan risteykseen ei saa ajaa ilman varmuutta sieltä pois ehtimisestä. Vihreä ei tarkoita, että nyt on oma vuoro ajaa keskelle risteystä ja pysähtyä sitten sinne odottamaan tien vapautumista, ja sillä välin estää kaikkien muiden ajo. Lähde siis liikkeelle vasta sitten, kun jono risteyksen takana alkaa vetää ja tiedät pääseväsi pois risteysalueelta.

Seuraa valoja

Monissa liikennevaloissa sykli on kiinteä eivätkä kaikki valoissa vuoroaan odottavat ehdi kerralla läpi. Silloin on tärkeää olla valppaana ja lähteä liikkeelle nopeasti, jotta mahdollisimman moni ehtii samoilla valoilla mukaan. Mikään ei ole ikävämpää kun jäädä valoihin odottamaan yksi ylimääräinen kierros jonkun uneksijan takia.

Vihreä valo ei syty yllätyksenä. Tutussa ympäristössä valojen rytmin oppii nopeasti, jolloin on helppo laittaa ykkönen silmään jo valmiiksi. Takanatulevat arvostavat reipasta liikkeellelähtijää.

Myös vieraalla paikkakunnalla vihreän voi helposti ennakoida seuraamalla jalankulkijoiden valoja: niin pitkään kun suojatiellä palaa vihreä ei ole kiirettä. Vastaavasti punaisen syttyminen jalankulkijoille kertoo oman vuoron lähestymisestä.

Älä pelkää keltaista valoa

Liikennevaloista saa siis ajaa läpi vielä keltaisen syttyessäkin. Liikennevalojen varoaika vaihtelee nopeuden mukaan ja vaikkapa pääkaupungin kehäteillä keltainen palaa liioitellun pitkään. Valoihin pysähdytään vain silloin kun se turvallisesti onnistuu, mutta muuten jatketaan ihan kaikessa rauhassa matkaa vasten keltaista valoa.

Liikennevaloihin ei missään nimessä jarruteta voimakkaasti. Varoaika on laskettu niin, että risteyksestä kyllä ehtii läpi ennen punaista jos sattuu olemaan niin lähellä ettei rauhallinen jarrutus enää riitä. Voimakas jarrutus aiheuttaa sitä paitsi vaaratilanteen takanatulevalle, etenkin raskaammalle kalustolle, joka ei pysähdy yhtä nopeasti. Jos siis takanasi tulee täysperä, ei kannata vetää täysjarrutusta tai pilkka osuu omaan nilkkaan!

Yksi ärsyttävimmistä tielläliikkujista on punaisen palvoja, joka hidastaa nopeuttaan kun edessä vielä palaa vihreä. Ja kun keltainen sitten vilahtaa, syttyvät jarruvalot niin nopeasti, että Anita Mäkeläkin jää kakkoseksi. Tämä jos mikä on mahtava tapa hidastaa liikenteen sujuvuutta ja aiheuttaa närkästystä kanssa-autoilijoissa. Risteykseen on täysin sallittua ajaa normaalia rajoitusnopeutta – normaalia tarkkaavaisuutta osoittaen.

Jokamiehen vinkit liikennevaloihin

  1. Ole hereillä liikennevaloissa ja ennakoi vihreän syttyminen
  2. Aja risteykseen vasta kun tiedät pääseväsi sieltä pois omalla vuorollasi
  3. Vihreän palaessa aja reippaasti risteykseen äläkä tee äkkijarrutusta keltaisen syttyessä

Autokoulu lukukausi ohi

Autokoulu pääsi nyt viimeiseen osaansa. Jokamies kiittää ja toivottaa kaikille turvallista ja sujuvaa matkaa!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat