Jokamiehen autokoulu osa 3 – Risteysajo

Autokoulun kolmannessa osassa paneudutaan risteysajoon. Risteyksen voi saada tukkoon monilla tavoilla, sekä arasti hidastelemalla että röyhkeästi etuilemalla. Opettele ajamaan omalla vuorollasi niin kaikilla on kivempaa.

Vilkuta ajoissa

Vilkku on edelleen autoilijan paras kaveri. Sillä pystyt kertomaan muille aikeistasi, jolloin toimintasi ei tule yllätyksenä kenellekään. Jos aiot kääntyä, niin kerro siitä ajoissa, niin liikenne on sujuvampaa. Lue lisää vilkunkäytöstä sarjan ensimmäisestä osasta.

Väistämisvelvollisuus risteyksessä

Väistämisvelvollisuudesta risteyksessä voidaan ilmoittaa liikennemerkein, joko kärkikolmiolla tai STOP-merkillä tilanteen mukaan. Jos liikennemerkkejä ei ole, niin silloin väistetään oikealta tulevaa. Stadiin ajavien maalaisten kannattaa muistaa, että raitiovaunua väistetään riippumatta sen lähestymissuunnasta.

Oikealta tuleva ei tietenkään saa ajaa risteykseen sokkona etuajo-oikeuteensa luottaen. Mikäli vasemmalta tullut joutuu vaikkapa yllättävän liikennetilanteen vuoksi pysähtymään keskelle risteystä, niin oikealta kylkeen täräyttävä tunari saa kaivaa kuvettaan.

Monelle tulee yllätyksenä, että samat väistämissäännöt pätevät myös pysäköintialueilla. Sen sijaan pysäköintialueelta, pyörätieltä, pihasta tai muulta yksityisalueelta saapuvaa ajoneuvoa ei tarvitse väistää.

Suosittelemme

Aja omalla vuorolla

Liikenteessä kannattaa liikkua liikennesääntöjen määräämässä järjestyksessä. Etuajo-oikeudesta luopuminen ei yleensä paranna turvallisuutta, vaan tekee tulevien tapahtumien ennakoimisesta hankalampaa. Myöskään muiden eteen änkeminen ei ole kivaa. Aja siis ripeästi omalla vuorolla.

Viranomainen ei aina osaa hommaansa ja joissain tilanteissa ajojärjestys voi olla epäselvä. Samoin tasa-arvoiseen risteykseen saattaa pyrkiä samaan aikaan ajoneuvoja joka suunnasta. Näissä epäselvissä tilanteissa on viisainta esimerkiksi käsimerkein kertoa aikeistaan. Fiksu kuljettaja ajaa risteyksen läpi pysähtymättä jos jokainen muu arpoo ja on pysähtynyt odottamaan. Liikennesolmussa voi myös viittoa vasemmalta tulevalle että tie on vapaa, jolloin omasta etuajo-oikeudesta luopuminen avaa lukon.

Moni vaaratilanne syntyy siitä, ettei autoilija uskalla ajaa risteykseen omalla vuorollaan. Usein näkee tilanteita, joissa tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalle kääntyvä kokematon (tai ajovuosissa erittäin kokenut) kuljettaja ei millään löydä sopivaa rakoa, jolloin takana vuoroaan odottavat tuskastuneet kuljettajat painavat ohi pientareen puolelta. Olen sitä mieltä, että ajokortti ei ole mikään kansalaisoikeus, eli jos ei pysty muun liikenteen rytmiin, niin silloin on syytä miettiä löytyisikö jokin helpompi reitti, vai voisiko suosiolla liikkua ruuhkien ulkopuolella hiljaisempana aikana.

Kevyt liikenne risteyksessä

Jalankulkijoiden huomiointi on helppoa, koska suojatietä pitkin kulkeva jalankulkija saa aina mennä ensin. Tietenkään suojatielle ei saa rynnätä holtittomasti nurkan takaa ja kiukutella sitten autoilijoille. Pyöräilijöiden kanssa tilanne on haastavampi, ja harva tuntee miten sääntöjen mukaan kuuluu toimia. Moni autoilija jopa luulee virheellisesti olevansa aina etuajo-oikeutettu.

Tässä kertaus polkupyörän ja auton keskinäisestä järjestyksestä:

  • Suojatien edessä oleva kärkikolmio antaa polkupyöräilijälle etuajo-oikeuden. (Tässä on monella autoilijalla opittavaa.)
  • Suojatien jälkeen oleva kärkikolmio antaa autoilijalle etuajo-oikeuden. (Tässä on monella pyöräilijällä opittavaa.)
  • Kääntyvän auton on AINA väistettävä risteävää tietä ajavaa pyöräilijää. Ennen suojatien yli ajamista on aina käännettävä päätä niin, että näkee onko pyörätietä pitkin tulossa joku, koska 30-40 km/h nopeudella lähestyvä pyörä ehtii paikalla paljon nopeammin kuin autoilija kuvittelee.
  • Mikäli pyöräilijä ajaa ajoradalla, pätevät normaalit väistämissäännöt, eli liikennemerkkien puuttuessa oikealta tuleva ajaa ensin.

Pyöräilijöille kannattaa olla kohtelias ja antaa tarvittaessa tilaa. Auto pysähtyy ja kiihtyy pienellä nilkanliikkeellä, mutta autoilijan typeryyden takia liinat kiinni vetänyt pyöräilijä saa polkea tosissaan saavuttaakseen uudelleen matkanopeuden.

Jokamiehen vinkit risteykseen

  1. Muista vilkku – näytä ajoissa muille minne olet menossa
  2. Aja reippaasti omalla vuorollasi
  3. Huomioi kevyt liikenne

Joko ohitetaan?

Autokouluun pääset kerran viikossa jokamies.fi sivustolla. Ensi viikolla opettelemme yhtä autoilijan tärkeimmistä taidoista eli ohittamista. Tervetuloa mukaan!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tältä näyttää maailman kevein Toyota Land Cruiser 70

Kuvassa ei ole maailman vahvimmat miehet, vaan klassisen maastoauton uutuusmallin yksityiskohtainen ja täysikokoinen versio, joka on taitavasti valmistettu styroksista.

Toyota esitteli pienen sähkö-SUV:n konseptin – Volvo EX30:n kilpailija tulee myyntiin jo ensi vuonna

Toyota järjesti Brysselissä Euroopan markkinoille suunnatun tilaisuuden, jossa tuotiin ensimmäistä kertaa julkisuuteen vanhan mantereen asiakkaiden makuhermoon iskevä pieni sähkö-SUV. Tällä hetkellä kyse on vielä tutkielmasta, mutta autoa voidaan odottaa myyntiin jo ensi vuonna.

Vihdoinkin uusi Lancia – täyssähköinen Ypsilon esitellään helmikuussa

Lancialla on hieno historia, mutta viime vuodet ovat olleet melkoista tuskien taivalta perinteikkäälle italialaismerkille. Lancia on myynyt ainoastaan Italiassa pahasti ikääntymään päässyttä Ypsilonia, mutta tilanteeseen on luvassa helpotusta jo pikapuoliin.

Uusi Daihatsu Taft haluaa haastaa jälleen Suzuki Jimnyn maastossa

Daihatsu Taft on jääny Suomessa toistaiseksi aika vieraaksi automalliksi, mutta kyseessä on alkujaan täälläkin paremmin tunnetun Suzuki Jimnyn kilpailija.

Tyyliniekan uusimmat