Jälleen yhden dieselin loppu – Skoda Kodiaq RS poistuu mallistosta

Skoda esitteli muutama vuosi sitten Kodiaq-valikoiman keihäänkärjeksi tuplaturbodieselillä ryyditetyn RS:n. Teho-SUV ehti pitää hallussaan jopa hieman väkisin keksittyä seitsemänpaikkaisten katumaastureiden kierrosennätystä Nürburgringin Nordschleifella, mutta nyt auton taru tuli päätökseensä.

Tämä ei johdu heikosta kysynnästä, koska 240 hevosvoiman tehon ja 500 newtonmetrin maksimiväännön luovuttavalla kaksilitraisella TDI:llä varustettu Kodiaq RS on käynyt mukavasti kaupaksi. Syy on aivan muualla, eli ensi vuoden alussa voimaan astuvissa, entistäkin tiukemmissa päästömääräyksissä.

-- MAINOS --

EU:n määräysten mukaan autonvalmistajien mallistojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti saavat ensi vuoden alusta alkaen olla enää 95 grammaa. Bensa-autojen kohdalla tämä tarkoittaisi 4,1 litran keskikulutusta, kun taas dieselit saisivat viedä enää 3,1 litraa satasella. Käytännössä asia ei tietystikään mene näin, vaan erityisen pieni- tai jopa nollapäästöisillä autoilla kompensoidaan enemmän kuluttavia tapauksia. Kodiaq RS:n 163 grammaa ovat tässä pelissä joka tapauksessa liikaa, ja niinpä auto on jo poistettu esimerkiksi Saksan Skodan konfiguraattorista.

Skoda kertoi kuitenkin samalla, että RS palaa jälleen Kodiaqin mallistoon ensi kevään faceliftin yhteydessä. Dieselmoottoria auto ei kuitenkaan enää saa, ja pistokehybridikin on äärimmäisen epätodennäköinen vaihtoehto. Se astuisi nimittäin pahasti tulevan täyssähköisen Enyaq iV:n varpaille, josta tulee tarjolle myös RS-versio. Kahden sähköistetyn RS:n tarjoaminen katumaasturien tai crossoverien luokassa ei olisi järkevää, joten Kodiaq RS:n uusittu painos saa todennäköisesti pelkän bensakoneen.

-- MAINOS --




Myllynä saattaa palvella kaksilitrainen TSI, josta saadaan haluttaessa yli 300 hevosvoimaa. Maksimivääntö jäisi väistämättä dieseliä pienemmäksi, mutta kaikkea ei voi saada. Toisaalta bensaturbonkin hiilidioksidipäästöt liikkuvat vähintään dieselin lukemissa, joten odotamme mielenkiinnolla, millaisen voimanlähteen Skoda pystyy Kodiaq RS:n keulalle asentamaan. Liian isopäästöinen moottori ei tule kysymykseen, koska muuten tšekkimerkkiä odottaisivat miljardien sakot.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...