Jälleen yhden dieselin loppu – Skoda Kodiaq RS poistuu mallistosta

Skoda esitteli muutama vuosi sitten Kodiaq-valikoiman keihäänkärjeksi tuplaturbodieselillä ryyditetyn RS:n. Teho-SUV ehti pitää hallussaan jopa hieman väkisin keksittyä seitsemänpaikkaisten katumaastureiden kierrosennätystä Nürburgringin Nordschleifella, mutta nyt auton taru tuli päätökseensä.

Tämä ei johdu heikosta kysynnästä, koska 240 hevosvoiman tehon ja 500 newtonmetrin maksimiväännön luovuttavalla kaksilitraisella TDI:llä varustettu Kodiaq RS on käynyt mukavasti kaupaksi. Syy on aivan muualla, eli ensi vuoden alussa voimaan astuvissa, entistäkin tiukemmissa päästömääräyksissä.

EU:n määräysten mukaan autonvalmistajien mallistojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti saavat ensi vuoden alusta alkaen olla enää 95 grammaa. Bensa-autojen kohdalla tämä tarkoittaisi 4,1 litran keskikulutusta, kun taas dieselit saisivat viedä enää 3,1 litraa satasella. Käytännössä asia ei tietystikään mene näin, vaan erityisen pieni- tai jopa nollapäästöisillä autoilla kompensoidaan enemmän kuluttavia tapauksia. Kodiaq RS:n 163 grammaa ovat tässä pelissä joka tapauksessa liikaa, ja niinpä auto on jo poistettu esimerkiksi Saksan Skodan konfiguraattorista.

Skoda kertoi kuitenkin samalla, että RS palaa jälleen Kodiaqin mallistoon ensi kevään faceliftin yhteydessä. Dieselmoottoria auto ei kuitenkaan enää saa, ja pistokehybridikin on äärimmäisen epätodennäköinen vaihtoehto. Se astuisi nimittäin pahasti tulevan täyssähköisen Enyaq iV:n varpaille, josta tulee tarjolle myös RS-versio. Kahden sähköistetyn RS:n tarjoaminen katumaasturien tai crossoverien luokassa ei olisi järkevää, joten Kodiaq RS:n uusittu painos saa todennäköisesti pelkän bensakoneen.

Suosittelemme

Myllynä saattaa palvella kaksilitrainen TSI, josta saadaan haluttaessa yli 300 hevosvoimaa. Maksimivääntö jäisi väistämättä dieseliä pienemmäksi, mutta kaikkea ei voi saada. Toisaalta bensaturbonkin hiilidioksidipäästöt liikkuvat vähintään dieselin lukemissa, joten odotamme mielenkiinnolla, millaisen voimanlähteen Skoda pystyy Kodiaq RS:n keulalle asentamaan. Liian isopäästöinen moottori ei tule kysymykseen, koska muuten tšekkimerkkiä odottaisivat miljardien sakot.

Lue lisää