Jälleen yhden dieselin loppu – Skoda Kodiaq RS poistuu mallistosta

Skoda esitteli muutama vuosi sitten Kodiaq-valikoiman keihäänkärjeksi tuplaturbodieselillä ryyditetyn RS:n. Teho-SUV ehti pitää hallussaan jopa hieman väkisin keksittyä seitsemänpaikkaisten katumaastureiden kierrosennätystä Nürburgringin Nordschleifella, mutta nyt auton taru tuli päätökseensä.

Tämä ei johdu heikosta kysynnästä, koska 240 hevosvoiman tehon ja 500 newtonmetrin maksimiväännön luovuttavalla kaksilitraisella TDI:llä varustettu Kodiaq RS on käynyt mukavasti kaupaksi. Syy on aivan muualla, eli ensi vuoden alussa voimaan astuvissa, entistäkin tiukemmissa päästömääräyksissä.

-- MAINOS --

EU:n määräysten mukaan autonvalmistajien mallistojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti saavat ensi vuoden alusta alkaen olla enää 95 grammaa. Bensa-autojen kohdalla tämä tarkoittaisi 4,1 litran keskikulutusta, kun taas dieselit saisivat viedä enää 3,1 litraa satasella. Käytännössä asia ei tietystikään mene näin, vaan erityisen pieni- tai jopa nollapäästöisillä autoilla kompensoidaan enemmän kuluttavia tapauksia. Kodiaq RS:n 163 grammaa ovat tässä pelissä joka tapauksessa liikaa, ja niinpä auto on jo poistettu esimerkiksi Saksan Skodan konfiguraattorista.

Skoda kertoi kuitenkin samalla, että RS palaa jälleen Kodiaqin mallistoon ensi kevään faceliftin yhteydessä. Dieselmoottoria auto ei kuitenkaan enää saa, ja pistokehybridikin on äärimmäisen epätodennäköinen vaihtoehto. Se astuisi nimittäin pahasti tulevan täyssähköisen Enyaq iV:n varpaille, josta tulee tarjolle myös RS-versio. Kahden sähköistetyn RS:n tarjoaminen katumaasturien tai crossoverien luokassa ei olisi järkevää, joten Kodiaq RS:n uusittu painos saa todennäköisesti pelkän bensakoneen.

-- MAINOS --




Myllynä saattaa palvella kaksilitrainen TSI, josta saadaan haluttaessa yli 300 hevosvoimaa. Maksimivääntö jäisi väistämättä dieseliä pienemmäksi, mutta kaikkea ei voi saada. Toisaalta bensaturbonkin hiilidioksidipäästöt liikkuvat vähintään dieselin lukemissa, joten odotamme mielenkiinnolla, millaisen voimanlähteen Skoda pystyy Kodiaq RS:n keulalle asentamaan. Liian isopäästöinen moottori ei tule kysymykseen, koska muuten tšekkimerkkiä odottaisivat miljardien sakot.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Uuden VW Golf GTI:n kuningasmalli esiteltiin – Clubsportissa on 300 heppaa ja sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin sporttimallien sarja saa jatkoa. Ikonisen GTI:n uusin painos on jo kaupoissa, ja nyt Volkswagen toi...

BMW i8 retroasussa näyttää tältä – Taraschi Berardo on todellinen italialainen erikoisuus

Jo vuonna 2013 markkinoille lanseerattu BMW i8 pysyi yhtä futuristisen oloisena koko valmistusaikansa, joka päättyi viime kesänä. Nyt i8...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.