Jälleen yhden dieselin loppu – Skoda Kodiaq RS poistuu mallistosta

Skoda esitteli muutama vuosi sitten Kodiaq-valikoiman keihäänkärjeksi tuplaturbodieselillä ryyditetyn RS:n. Teho-SUV ehti pitää hallussaan jopa hieman väkisin keksittyä seitsemänpaikkaisten katumaastureiden kierrosennätystä Nürburgringin Nordschleifella, mutta nyt auton taru tuli päätökseensä.

Tämä ei johdu heikosta kysynnästä, koska 240 hevosvoiman tehon ja 500 newtonmetrin maksimiväännön luovuttavalla kaksilitraisella TDI:llä varustettu Kodiaq RS on käynyt mukavasti kaupaksi. Syy on aivan muualla, eli ensi vuoden alussa voimaan astuvissa, entistäkin tiukemmissa päästömääräyksissä.

-- MAINOS --

EU:n määräysten mukaan autonvalmistajien mallistojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti saavat ensi vuoden alusta alkaen olla enää 95 grammaa. Bensa-autojen kohdalla tämä tarkoittaisi 4,1 litran keskikulutusta, kun taas dieselit saisivat viedä enää 3,1 litraa satasella. Käytännössä asia ei tietystikään mene näin, vaan erityisen pieni- tai jopa nollapäästöisillä autoilla kompensoidaan enemmän kuluttavia tapauksia. Kodiaq RS:n 163 grammaa ovat tässä pelissä joka tapauksessa liikaa, ja niinpä auto on jo poistettu esimerkiksi Saksan Skodan konfiguraattorista.

Skoda kertoi kuitenkin samalla, että RS palaa jälleen Kodiaqin mallistoon ensi kevään faceliftin yhteydessä. Dieselmoottoria auto ei kuitenkaan enää saa, ja pistokehybridikin on äärimmäisen epätodennäköinen vaihtoehto. Se astuisi nimittäin pahasti tulevan täyssähköisen Enyaq iV:n varpaille, josta tulee tarjolle myös RS-versio. Kahden sähköistetyn RS:n tarjoaminen katumaasturien tai crossoverien luokassa ei olisi järkevää, joten Kodiaq RS:n uusittu painos saa todennäköisesti pelkän bensakoneen.

-- MAINOS --




Myllynä saattaa palvella kaksilitrainen TSI, josta saadaan haluttaessa yli 300 hevosvoimaa. Maksimivääntö jäisi väistämättä dieseliä pienemmäksi, mutta kaikkea ei voi saada. Toisaalta bensaturbonkin hiilidioksidipäästöt liikkuvat vähintään dieselin lukemissa, joten odotamme mielenkiinnolla, millaisen voimanlähteen Skoda pystyy Kodiaq RS:n keulalle asentamaan. Liian isopäästöinen moottori ei tule kysymykseen, koska muuten tšekkimerkkiä odottaisivat miljardien sakot.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.