1970-luvun lopussa esitelty BMW M1 on edelleen baijerilaismerkin ainoa superauto. M1 oli hyvin lähellä saada modernin seuraajan muutama vuosi sitten, mutta uusi superauto jäi valitettavasti hirviömäisen katumaasturin jalkoihin.
BMW:n sisäpiirin tietoihin vihkiytynyt autoalan kirjailija Steve Saxty kertoi suosittua YouTube-kanavaa pitävälle brittiläiselle Joe Achillesille, että baijerilaiset olivat äärimmäisen lähellä tuoda tuotantoon i16-nimeä totelleen keskimoottorisen superauton vuonna 2019 esitellyn Vision M Next -konseptin pohjalta. I16 olisi ollut i8-hybridisportin edelleen kehitetty versio, jota olisi vauhdittanut i8:n kolmipyttyisen koneen sijasta hybriditekniikkaan yhdistetty turbonelonen.
Tällä tekniikkapaketilla kokonaistehoksi olisi saatu 560 hevosvoimaa, eli tuntuvasti enemmän kuin i8:n noin 370 heppaa. I16 olisi jättänyt suorituskyvyllään esimerkiksi M4:n varjoonsa, mutta statusmielessä ongelmaksi olisi jäänyt neloskone verrattuna esimerkiksi M4:n suoraan turbokuutoseen. Lisäksi autosta olisi tullut tuplasti kalliimpi kuin esimerkiksi tuplaturbokasilla ryyditetystä M8:sta. Suurin dilemma oli kuitenkin se, että BMW:n johdon piti tehdä tuotantopäätös i16:n ja hirviömäisen XM-katumaasturin välillä, ja kaikkien autoentusiastien kauhuksi jälkimmäinen veti pidemmän korren.
Numeroiden valossa päätös on helpompi ymmärtää, koska SUV:t käyvät nykytilanteessa paljon paremmin kaupaksi kuin urheiluautot. XM on kuitenkin osoittautunut kaikkea muuta kuin myyntimenestykseksi, mihin suurin syy on varmasti auton kauniisti sanottuna mielipiteitä jakava muotoilu. BMW:n päämuotoilija Domagoj Dukec kertoi jo helmikuussa, että keskimoottorisen i16:n kehitystyö laitettiin jäihin keskellä koronapandemiaa. Nyt Steve Saxty tiesi vielä täsmentää, että auto ehdittiin kehittää peräti 95-prosenttisesti valmiiksi.
Uutta superautoa BMW:ltä lienee turha toivoa ainakaan lähitulevaisuudessa, mutta Baijerista on tulossa tehokkaita sporttimalleja myös sähköistymisen aikakautena. Hybriditekniikalla ladatun M5:n ja mietoa hybridivoimalinjaa hyödyntävän seuraavan M3:n ohella BMW on kehittämässä M3:n täyssähköistä vastinetta, jossa on neljä sähkömoottoria ja jopa 1000 hevosvoiman teholukema.