Hyundai esitteli pari vuotta sitten N Vision 74 -nimisen konseptiauton, jonka retroteemainen muotoilu oli saanut inspiraationsa vuoden 1974 Hyundai Pony Coupe -tutkielmasta. Vetyä ja sähkövoimaa hyödyntänyt moderni tutkielma sai hyvin innostuneen vastaanoton, ja konseptin pohjalta tehtävästä tuotantoversiosta on liikkunut automaailmassa huhuja jo jonkin aikaa.
Eräs korealainen julkaisu kertoi toukokuussa, että Hyundai olisi näyttänyt vihreää valoa 200 tuotantoauton rakentamiseksi toimimaan merkin imagonkiillottajana. Valmistus alkaisi kuulemma kesäkuussa 2026, ja auton hinta nousisi jopa 300 000 dollarin paremmalle puolelle. N Vision 74 toimisi siis Hyundain omana ”halo-mallina” hieman samaan tapaan kuin esimerkiksi noin 15 vuoden takainen LFA Lexuksen kohdalla.
Näitä tietoja ei ole vielä vahvistettu, mutta Hyundai ilmoitti nyt virallisesti tulevaisuudensuunnitelmistaan joihin kuuluu 21 uuden sähköauton lanseeraus markkinoille vuoteen 2030 mennessä. N- ja Genesis-brändien alle tulevien mallien alle on listattu myös N Vision 74, jota kuvaillaan korkean suorituskyvyn sähköautoksi. Muita tietoja tuotantomallista ei vielä annettu, mutta Hyundain tuleva sähköautovalikoima ulottuu kuulemma massamalleista luksus- ja sporttikategorian tuotteisiin.
Kesällä 2022 esitellyssä N Vision 74 -konseptiautossa hyödynnettiin sekä 62,4 kWh:n akkupakettia että vetytankkia 670 hevosvoiman yhteistehon ja 900 newtonmetrin maksimiväännön tuottavien sähkömoottorien energianlähteenä. Hyundain tulevaisuudensuunnitelmissa ei mainita halaistua sanaa vetytankeista sähköautojen yhteydessä, joten tuotantoversiosta tulee todennäköisesti täyssähköinen.
Auto jatkaisi siis Ioniq 5 N:n aloittamia perinteitä entusiastienkin makuun sopivien hauskojen sähköautojen suhteen. Hyundain N-valikoimaan kuuluivat vielä äskettäin myös Euroopassa polttomoottorilla ryyditetyt i20 ja i30 N, jotka poistuivat monen bensapään harmiksi vanhalla mantereella myynnistä jatkuvasti kiristyvien päästömääräysten vuoksi.
Suosittelemme
Ioniq 5 N ja varsinkin tuleva N Vision 74 painivat hinnaltaan aivan eri sarjassa, joten Hyundailla ei ole tällä hetkellä Euroopassa tarjolla koko N-brändin isänä pidetyn Albert Biermannin ideoiden mukaisia edullisia sporttimalleja jotka venyvät tarvittaessa myös ratakäyttöön.