Bensaturbolla varustettujen Hyundai i20 ja i30 N:n myynti loppui monen autoentusiastin harmiksi Euroopan markkinoilla päästösyistä, ja tällä hetkellä Hyundain N-mallistoon kuuluu vanhalla mantereella pelkästään kaksi täyssähköautoa. Bensapäille on kuitenkin luvassa helpotusta tilanteeseen jo pikapuoliin.
Vaikka täyssähköiset Ioniq 5 ja 6 N ovat ehkäpä tämän hetken hauskimpia sähköautoja polttomoottorisimulointeineen, aitoa asiaa on silti vaikea korvata hot hatchien asiakaskunnan keskuudessa. Asiaa ei ole myöskään auttanut se, että Ioniq 5 N on hatchback-maisesta ulkomuodostaan huolimatta suorastaan massiivinen ilmestys C-segmentin perinteisiin luukkuperiin, eli esimerkiksi Hyundai i30:een verrattuna.

Vaikka vuonna 2017 lanseerattu ja kolmisen vuotta myöhemmin faceliftattu i30 N ei olekaan enää tarjolla Euroopan markkinoilla, auton myynti jatkuu esimerkiksi Australiassa ja Uudessa-Seelannissa pienten päivitysten turvin. Brittiläisen Autocarin tietojen mukaan seuraajan kehitystyö on jo käynnissä, ja sen voimanlähteen tyyppi voidaan päätellä Hyundain N-divisioonaa johtavan Joon Parkin antamista kommenteista.
Hänen mukaansa Hyundain tulevat sporttimallit eivät ole pelkästään täyssähköisiä, vaan tälläkin puolella tarjotaan laajempaa voimanlähteiden valikoimaa. Vuoteen 2030 mennessä tulossa on peräti seitsemän uutta N-mallia, ja voimanlähderepertuaariin kuuluvat niin polttomoottorit, hybridit kuin täyssähköisetkin ratkaisut. Parkin antamien lausuntojen perusteella seuraavassa i30 N:ssä on todennäköisesti hybridivoimalinja, joka saattaa löytää tiensä myös i20 N:n seuraajaan.

Bensamoottorina saattaa toimia Hyundain mallistosta jo löytyvä 1,5-litrainen turbokone tai täysin uusi voimanlähde, ja voimansiirrosta vastaa melko varmasti kaksoiskytkinautomaatti manuaalilaatikon sijasta. Yksi vaihtoehto polttomoottoriksi olisi myös korkealle kiertäväksi mainostettu voimanlähde, jota Hyundai testaa parhaillaan Velosterin pohjalta tehdyssä keskimoottorisessa prototyypissä.
Se lienee joka tapauksessa varmaa, että nykyistä i30 N:ää vauhdittavan 280-heppaisen kaksilitraisen bensaturbon päivät ovat luetut Euroopan jatkuvasti kiristyvien päästömääräysten vuoksi. Kolmannen sukupolven i30 on ollut myynnissä jo vuodesta 2016, ja auto on saanut sittemmin kaksi faceliftiäkin. Nyt salavalokuvaajien linsseille on osunut nykymallin i30:n keulasta ja perästä naamioituja testiprotoja, joten auto on saamassa ilmeisesti vielä yhden kasvojenkohotuksen. Koska seuraavaa i30 N:ää odotetaan myyntiin ensi vuoden lopulla tai vuoden 2027 alussa, lähtökohtana toimii todennäköisesti nykyisen i30:n seuraava facelift-versio.





