Hyundai toi uuden Konan julkisuuteen – entistä futuristisemman näköistä crossoveria tarjotaan tuttuun tyyliin eri käyttövoimaratkaisuilla

Hyundai Kona on kuulunut niihin autoihin, joista on tarjottu niin polttomoottori-, hybridi kuin täyssähkövaihtoehtoakin samalta tekniseltä pohjalta. Nyt julkisuuteen tuotu seuraaja jatkaa tässä suhteessa samoilla linjoilla, mutta muuten crossover on täysin uusi.

Toisen sukupolven Kona on ensinnäkin edeltäjäänsä kookkaampi 150 milliä suuremman pituuden, 25 millillä kasvaneen leveyden ja 60 milliä entistä pidemmän akselivälin myötä. Tämän myötä takapenkkiläisillä pitäisi olla aiempaa mukavammat oltavat, ja myös tavaratilan vetoisuus on kuulemma maksimoitu. Sisällä on puolestaan ”kelluvan” mallinen kojelauta sekä 12,3-tuumaisen digitaalimittariston ja samankokoisen infotainment-ruudun yhdistelmä.

Kuva: Hyundai

Tyyli on saanut vaikutteita Ioniq 5:n futurismista, mutta keskikonsoliin on maltettu jättää muutama perinteinen nappikin. Vaihteenvalitsin on puolestaan siirtynyt ohjauspylvääseen säilytystilan luomiseksi keskikonsoliin. Futurismi näkyy uuden Konan ulkokuoressakin, jonka mieliinpainuvin piirre on koko keulan levyinen litteä ledinauha. Sähkömallissa käytetään ledinauhan pikselityylistä versiota Ioniq 5:n malliin, ja pikseliteemaa on tuotu myös sähkö-Konan etupuskurin alareunan koristeisiin sekä 19-tuumaisiin vanteisiin.

Polttomoottori- ja hybridimalleissa on puolestaan enemmän maastolookia lokasuojanreunojen muoviverhousten sekä puskurien pohjapanssarihenkisten koristeiden myötä. Etupuskurissakin on kolmion malliset ”ilmanottoaukot”, jotka lienevät kuitenkin todellisuudessa suljetut. Sporttihenkisessä N Linessä on urheilullisemman oloiset puskurit, hopeanväriset sivuhelmat sekä omaa designia edustavat 19-tuumaiset vanteet. Tähän versioon saa myös mustat peilinkotelot ja mustan katon.

Kuva: Hyundai

Vaikka uudesta Konasta on tarjolla edeltäjän malliin useita eri käyttövoimaversioita, suunnittelu aloitettiin Hyundain mukaan sähkömallista. Tekniset yksityiskohdat kerrotaan hieman myöhemmin, mutta voimanlähdevaihtoehdot lienevät läheistä sukua Kia Nirolle. Niinpä esimerkiksi hybridimallia vauhdittanee 1,6-litraista bensanelosta ja sähkömoottoria hyödyntävä 141-heppainen voimalinja, ja luultavasti myös pistokehybridi tulee tarjolle. Sähkö-Konassa voisi puolestaan olla reilun 200 hevosvoiman teholukema ja noin 400 kilometrin toimintasäde.

Kuva: Hyundai
Kuva: Hyundai
LähdeCarscoops

Lue lisää