Koeajossa pirteä ja pitkän toimintamatkan tarjoava Hyundai Kona Electric 64 kWh -sähköauto

Tämän vuoden puolella pieniä päivityksiä saanut isompiakkuinen Hyundai Kona Electric yllätti positiivisesti, tarjoamalla ajamisen iloa pirteyden ja hyvän ajattavuuden ansiosta, sekä käytännöllisyyttä pitkän toimintamatkan, nopean latauksen, ja helppokäyttöisyyden myötä.

Kona on ollut mallivuodesta 2018 asti Hyundain valikoimassa, ja sitä on ollut tarjolla joko bensiini, diesel, hybridi tai sähköversiona. Tämän vuoden sähköinen Kona Electric MY21 -malli on muotoiltu kevyesti uudelleen, ja sen erottaa nyt selvemmin polttomoottorisista sisaruksistaan.

Tyyli ja tilat

Konan muotoilu on persoonallinen mutta onnistunut, ja auto näyttää kivalta mistä suunnasta tahansa katsottuna. Korkeat mustat helmat ovat vaihtuneet korinvärisiin, ja virtaviivainen keula on muotoiltu reilusti uudelleen, eikä vain tyydytty tukkimaan jäähdyttimen säleikköä sähköauton merkiksi. Menevän näköistä ulkokuorta piristää pirtsakka värivalikoima, mistä löytyy muun muassa koeajoauton pinnassa oleva vaaleansininen Dive in Jeju -väri.

Hyundai Kona Electric 64kWh

Sisätilat voisivat olla hieman modernimmat, sillä kuljettajaa odottaa aika perinteinen korealaisen auton ohjaamo. Infojärjestelmän näyttö istuu asiallisesti kojelautaan, mutta täysdigitaalinen mittaristo on upotettu hieman erikoisen näköisen suuren kaukalon pohjalle. Kojelaudan ja ovien pinnat on muotoiltu sulavasti, mutta samalla ehkä myös hieman tylsästi, eli perinteisesti.

Sähköautoksi kaikki hallintalaitteet ovat tuttuja, ja ihan oikeita nappuloita löytyy joka lähtöön, mikä helpottanee perinteisestä ajoneuvosta sähköiseen siirtyviä “vanhan liiton” autoilijoita. Kosketuksella ja painikkeilla ohjattava infonäyttö on selkeä ja sen käytön oppii helposti. Kuljettajalle on vielä tarjolla heijastusnäyttö, mikä tuo kojelaudan päältä napin painalluksella nousevaan lasinpalaan tietoja muun muassa ajonopeudesta ja navigoinnista.

Suosittelemme

Edessä tilat ovat jopa väljät, kiitos auton leveyden (1800 mm), kyynärpäät eivät kolise yhteen eikä oviin. Perustasoa olevat penkit ovat mukavat istua, ja hyvän ajoasennon löytäminen onnistuu helposti. Säilytystilaa löytyy kohtalaisesti keskeltä ja ovista. Matkapuhelimen paikka ilmastoinnin säätöjen alapuolella on suurelle puhelimelle hieman tiukahko, mutta toisaalta pysyypähän paikallaan, jos kuljettaja innostuisi vähän kurvailemaan.

Kun hypätään takapenkille, niin tunnelma hieman tiivistyy. Taakse kyllä mahtuu, mutta ylimääräistä polvitilaa ei juuri jää, jos edessä istuu noin 180 senttinen henkilö. Takapenkki on muotoiltu tuttuun tyyliin pääasiallisesti kahdelle, ja välistä löytyy ulosvedettävä kyynärnoja.

Konan tavaratila ei ole suuren suuri, ja se häviää selvästi 332 litran tilavuudella konsernin sisarmallille Kia e-Nirolle, missä kontin tilavuus on peräti 451 litraa. Kolmen hengen perheen lyhyt kesälomareissu silti saattaisi onnistua, mistä todisteena alla olevassa kuvassa peräkonttiin helposti mahtuneet kolme lentolaukkua ja kylmälaukku. Tavaratilan pohjan alta löytyy vielä pieni säilytystila mihin saa sullottua latauskaapelin, mutta eipä oikeastaan juuri muuta.

Hyundai Kona Electric 64kWh

Tunne ja tekniikka

Normaalisti olisin erottanut tunteen ja tekniikan omien otsikoiden alle, mutta tämän auton kohdalla ne liittyvät vahvasti toisiinsa. Kun tämän kokoluokan autoon istutetaan 204 hv / 152 kW sähkömoottori, joka vääntää 395 Newtonmetrin voimalla, niin tuloksena ei ehkä ole niin sanottu huvipuistolaite, mutta tivolitasolle päästään helposti.

Voimapolkimen painaminen lattiaa vasten tuo hymyn huulille, ja ohituksetkin sujuvat leikiten, sillä Kona kiihtyy ripeästi myös maantienopeuksissa. Sadekelillä hymy saattaa kuitenkin hetkittäin hyytyä, koska etupyörien pito katoaa helposti hitaista nopeuksista rivakasti kiihdytettäessä. Välillä voimaa tuntuu olevan tämän tyyppiselle etuvetoiselle autolle ehkä jopa hieman liikaakin, mutta kun malttaa käsitellä poljinta rauhallisesti, niin arkiajo sujuu mallikelpoisesti ja ilman luistelua. Kulkua rauhoittaa myös ajotilan vaihtaminen Eco-asetukselle, sillä Kona osaa olla äkäinen varsinkin sport-ajotilassa.

Hyundai Kona Electric 64kWh

Konan alusta toimii hienosti, ja isohkon akuston tuomasta lisäpainosta huolimatta auto ei juuri kallistele. Jousitus on säädetty mukavan ja sporttisen välille, eikä sitä voi haukkua pintakovaksi.

Kaupungissa Kona on kuin kotonaan, mutta ehkä jopa hieman yllättäen matka-ajokin sujuu mallikelpoisesti. Jälkimmäisestä tulee vielä mukavampaa hienosti toimivan adaptiivisen vakionopeussäätimen ja kaistallapitoavustimen ansiosta. Ajamisesta pitävälle avustimien käyttö on kuitenkin toissijaista, sillä Konalla on yksinkertaisesti helppo ja kiva ajaa.

Moottoriäänten puuttuessa ohjaamoon kantautuu lähinnä rengasmelua, mikä nouseekin moottoritienopeuksissa melko kovaksi. Tästä voi syyttää Konan vaatimatonta äänieristystä, joka on ilmeisesti jätetty kevyeksi auton kokonaispainoa ajatellen.

Koska kyseessä on polttomoottorisen auton koriin rakennettu sähköauto, on konehuoneen näkymä lähestulkoon savuttavan sisarensa kaltainen. Itse asiassa moottoritilassa näyttää siltä, kuin bensiinimoottori olisi vain otettu pois, ja tilalle laitettu sähkömoottori, ja todettu että se on siinä!

Kaksi akkukokoa – valitse isompi!

Kona electric -sähköauto on saatavilla kahdella eri akkukoolla, joiden erot on esitetty selkeästi alla olevassa kuvassa. 39 kWh:n mallin hinta on alimmillaan sähköautojen autoveron poistumisen myötä 1.10.2021 alkaen 34 492 euroa, ja 64 kWh:n 42 288 euroa. Jälkimmäisen kohdalla alkaen hinta sisältää myös astetta paremman Comfort -varustepaketin, missä on muun muassa mukana paremmat mukavuus- ja avustinjärjestelmät. Koeajoauto oli varustettu parhaalla Style-varustepaketilla, mikä nostaa hinnan 46 186 euroon. Jos verrataan 39- ja 64 kWh -mallien hinnan eroa samalla varustelupaketilla, niin suuremman akun ja tehon tuoma lisähinta on noin 6800 euroa.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric 39- ja 64 kWh mallien vertailu. Kuva: Hyundai

Kuten yllä olevasta kuvasta käy ilmi, on isompiakkuisen Konan yhdistetty WLTP-toimintamatka 484 kilometriä ja pelkässä kaupunkiajossa jopa 660 km. Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa siitä, että nämä ovat aina samalla kaavalla tehdyn testin tuottamia lukemia, mitkä vaihtelevat käytännössä merkittävästi sään, ajonopeuden, ja kuljettajan ajotavan mukaan.

Kona osoitti viikon koeajon aikana olevansa kuitenkin positiivisen pihi sähkönkulutuksen suhteen, ja keskikulutus per sata kilometriä oli 16 kWh:n luokkaa. Eco-ajotilalla kaupunkiajossa päästiin jopa 12 kWh tuntumaan! Vertailun vuoksi, lukema on samaa suuruusluokkaa kuin Tesla Model 3 -mallilla, joka tosin on astetta Konaa suurempi.

Kona Electric 64 kWh latautuu 10-80% 100 kW:n DC-pikalatauksella 47 minuutissa, ja 10-100% 10,5 kW:n AC-latauksella tolpalla tai kotona 6,5 tunnissa. Lataus onnistuu myös tavallisen suko-pistokkeen kautta 10-100% 28 tunnissa, kuten alla olevassa kuvassa. Auton mukana tulee sekä Type2 AC-latauskaapeli että pienen latauslaitteen sisältävä sukokaapeli.

Hyundai Kona Electric 64kWh MY21
Hyundai Kona Electricin tavalliseen sukopistorasiaan liitettävä latauslaite kaapeleineen.
Jos omaan sähkösopimukseen kuuluu ns. yösähkö, niin Konan voi ajastaa lataamaan vain halvemman sähkön aikaan, kuten kuvassa.

Hyundai Kona Electric 64 kWh MY21

  • Voimalinja: 204 hv / 152 kW sähkömoottori edessä, etuveto, 64 kWh akku
  • Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,9 s
  • Huippunopeus: 167 km/h (rajoitettu)
  • Keskikulutus koeajon aikana: noin 16 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka sähköllä: yhdistetty 484 km, kaupunki 660 km
  • Mitat (p/l/k): 4205, 1800, 1570 mm
  • Omamassa: 1760 kg
  • Vetokyky: 300 kg, jarrullinen/jarrullinen
  • Koeajoauton hinta: 46 675 euroa (ilman autoveroa, mikä poistuu 1.10.2021)

Lue lisää