Polttomoottori on saanut viime aikoina uutta nostetta, kun sähköautojen kysyntä on sakannut yhä pahemmin. Yksi perinteisen polttomoottorin suurimmista puolestapuhujista on ollut Toyota, jolla on kehitteillä aivan uusi turbonelosten tuoteperhe.
Uusien neloskoneiden iskutilavuudet ovat 1,5 ja kaksi litraa. Moottoreita aiotaan käyttää laajasti niin Toyotan kuin Lexuksenkin mallistossa, ja voimanlähteet on optimoitu alusta alkaen sähköavun hyödyntämiseen ”itselataavissa” ja pistokemallisissa hybrideissä. Turboneloset ovat myöskin yhteensopivia synteettisten polttoaineiden kanssa sitä aikaa silmällä pitäen, jolloin perinteisten bensakoneiden käyttö ei ole enää sallittua uusissa autoissa.
Toyotan uusia polttomoottoreita nähtäneen siis aivan tavallisissa perheautoissa sähköavun kanssa, mutta niillä on myös sporttisempi puolensa. Japanilaismerkki on jo kehittämässä V8-moottorista super-coupéa sekä katu- että ratakäyttöön, mutta sen lisäksi Toyotan insinöörit testaavat parhaillaan uuden kaksilitraisen turbonelosen tehoversiota erilaisissa sporttimalleissa hyödynnettäväksi.
Testausalustana toimii coupé-korinen Lexus RC, jossa kaksilitrainen pannu luovuttaa peräti 600 hevosvoimaa perinteiseen kuusipykäläiseen manuaaliin yhdistettynä. Auto paljastettiin japanilaisen Best Carin toimittajalle, joka pääsi myös saman moottorin 400-heppaisella versiolla ja kahdeksanpykäläisellä automaatilla varustetun Lexus IS -sedanin kyytiin.
Toyotan insinööri kertoi tässä tilaisuudessa, että turbonelosen 600-hevosvoimainen versio olisi vain moottoriurheiluun liittyvä projekti. Pannu saatetaan kuitenkin nähdä myös sarjatuotanto-coupéssa, joka olisi todennäköisesti jo vuonna 2014 debytoineen RC:n seuraaja. Manuaalivaihteiston käyttö Lexuksessa on kuitenkin kyseenalaista, koska Toyotan luksusbrändi on suosinut automaattia useimmissa malleissaan. Toisaalta Lexus on testannut simuloitua manuaalivaihteistoa antamassa lisää ajofiilistä sähköautoihin.
Suosittelemme
Uusi turbonelonen kuulostaa joka tapauksessa lupaavalta, ja eräs Toyotan insinööri maalaili jo suuria tulevaisuudennäkymiä. Moottorista voisi kuulemma tulla jopa kuuluisampi kuin tarunhohtoisesta 2JZ-turbokuutosesta, joka vauhditti neloskorista Supraa. Toyota Timesin julkaisemalla videolla näkyy ja kuuluu uuden moottorin 400-hevosvoimainen versio, mutta saataville tulee myös 300-heppainen versio. Japanilaismerkillä on siis mistä valita uusiin sporttimalleihinsa, joihin kuuluvat vahvojen huhujen mukaan myös comebackin tekevät MR2 ja Celica.