Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja – Audi esitteli 700 newtonmetrin väännön tarjoavan SQ5 TDI -sporttidieselin

Dieseleistä on tehty viime aikoina syntipukkeja lähes kaikkiin autoteollisuuden ongelmiin, kun VW-konsernin päästöskandaalista alkunsa saanut vyyhti paisui kuin pullataikina. Dieseleiden tulevaisuutta on maalailtu synkkääkin synkemmäksi, mikä on tietysti vaikuttanut myös voimanlähteen myyntilukemiin ympäri Eurooppaa. Modernit turbodieselit ovat kuitenkin parhaimmillaan paljon mainettaan puhtaampia moottoreita, jotka tarjoavat edelleen lyömättömän yhdistelmän muhkeaa vääntöä, kohtuullista kulutusta ja pitkää toimintasädettä.

Tunnelin päässä on nähtävillä jopa pientä valoa, kun esimerkiksi Saksassa dieselautojen myynti on kääntynyt taas hienoiseen nousuun aivan viime aikoina. Myös VW-konserni jaksaa edelleen uskoa voimanlähdetyyppiin kaikesta sähköautorummutuksesta huolimatta, ja niinpä konsernin premium-merkki Audi esitteli nyt upouuden sporttidieselin. Se on sijoitettu Q5-katumaasturin urheilullisemman version pellin alle, joka tottelee SQ5-nimeä. Autosta on ollut jo aiemmin tarjolla turboahdetulla bensa-V6:lla ryyditetty malli, mutta se jää uuden dieselin jalkoihin ainakin väännön suhteen.

-- MAINOS --

SQ5 TDI:n kolmilitraisessa V6:ssa käytetään SQ7-isoveljen tavoin 48 voltin sähköjärjestelmää, joka tekee uutuudesta miedon hybridin ja pienentää turboviiveen lähes olemattomiin. Tämä onnistuu sähköisen EPC-ahtimen avulla, joka saa virtansa tavaratilan lattian alle piilotetuilta litiumioniakuilta. Sähköinen ahdin avustaa varsinaista turboa 1650 kierrokseen asti, jolloin turbo ei vielä ole kunnolla pelissä mukana. Lopputuloksena saadaan myös muhkea 700 newtonmetrin vääntö, ja huipputehoakin riittää 347 hevosvoiman verran.

Näillä voimavaroilla kiihdytys nollasta sataan vie vain 5,1 sekuntia, ja huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 250 km/h:n lukemaan. Taloudellisuuttakaan ei ole unohdettu, koska 48 voltin sähköjärjestelmän ja elektronisen ahtimen luvataan tuovan parhaimmillaan 0,7 litran kulutussäästö satasella. SQ5 TDI:ssä on luonnollisesti vakiona quattro-neliveto, ja vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen automaatti. Neliveto pystyy siirtämään maksimissaan 70 prosenttia voimasta etuakselille ja 85 prosenttia takapäähän.

-- MAINOS --




Ulkoisesti Q5:n huippumallin tunnistaa mm. maskista, sporttisemman oloisista puskureista ja 20- tai 21-tuumaisista vanteista. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa kesällä, ja Audi satsaa myös jatkossa dieseleihin sporttisissa katumaastureissa. Rinkulamerkin SUV-malliston lippulaivana toimivasta Q8:stakin on nimittäin tulossa dieselmoottorinen huippuversio, joka nimetään luonnollisesti SQ8:ksi.

-- MAINOS --

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.