Loppumattomalta tuntuneen talven jälkeen varma kevään merkki ovat harrasteautonäyttelyt, joiden sarja alkoi pääsiäisenä Helsingin American Car Show’sta. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna oli puolestaan toisen perinnenäyttelyn, eli Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetyn Hot Rod & Rock Shown’n vuoro.
Lauantaina ohjelmaan kuului myös Rock-nimen edellyttämiä bändejä, mutta me keskityimme pelkästään ajoneuvoihin kahden hallin edestä. Päähallia dominoivat tuttuun tyyliin jenkkiautot, mutta myös moottoripyörille varattu ala tuntui hieman kasvaneen viime vuodesta. Prätkien läheltä löytyivät lisäksi Mersu- ja Volkkari-kerhojen osastot, jotka toivat vaihtelua amerikanautotarjontaan.
Viimeksi mainittu oli suurelta osin erittäin korkeatasoista, kuten Suomen näyttelyissä on viime vuosina tullut jo tavaksi. Viimeistelyn laadussa ei ole enää havaittavissa takavuosien kaltaista eroa suomalais- ja ruotsalaisautojen välillä. Ruotsissa uskalletaan kuitenkin toteuttaa villimpiä ideoita, joista yhtenä esimerkkinä toimii eräs näyttelyn tähdistä. Se oli takamoottorisesta keskimoottoriseksi muokattu Chevrolet Corvair, jonka kulusta vastaa tätä nykyä Audin veekasi.
Ruotsin vieraisiin lukeutui myös viimeistä nippeliä myöten virheetön Chevrolet Nomad vuodelta 1957, joka oli modernisoitu tekniikaltaan läpikotaisin pro touring -tyyliin. Luomukseen oli loihdittu myös varsin aistikas värimaailma, jota mukana ollut kollega ei lakannut ylistämästä. Päähallin jälkeen pienemmän hallin kalusto ei enää onnistunut loksauttamaan leukoja auki, mutta tälläkin puolella pääsi tutustumaan esimerkiksi jenkkirekkoihin, tuning- sekä drifting-autoihin ja vaikkapa pakumallisten Rättisitikoiden parivaljakkoon.
Tässä parhaat palat Tampereen näyttelystä, jossa toki nähtiin myös nimen edellyttämiä hot rodeja koko rahan edestä: