Hot Rod and Rock Show:ssa nähtiin Chryslerin edustusauto, jolla on pitkä Suomi-historia

Viime viikonloppuna Tampereen Messu- ja Urheilukeskus täyttyi taas pitkän tauon jälkeen innokkaista jenkkiautoharrastajista, ja muista tähtilipun maassa tehdyille autoille sydämensä menettäneistä kävijöistä.

Monipuolinen kattaus sisälsi tuttuun tyyliin niin autoja kuin kaksipyöräisiäkin, jotka vaihtelivat pitkälle rakennelluista näyttelykapistuksista allekirjoittanutta erityisesti miellyttäviin alkuperäisasuisiin autokaunottariin.

Jälkimmäistä lajia edusti näyttävä vuosimallin 1951 Chrysler Windsor De Luxe, jonka jo pelkästä nimestäkin voi päätellä tarkoittaneen amerikkalaista ylellisyyttä. Chryslerin kuusisylinterinen, ja iskutilavuudeltaan 4300 kuutiosenttimetriä käsittävä moottori on uutena kehittänyt 119 hevosvoimaa, mikä on tullut tarpeeseen liikuteltaessa miltei 1800 kiloista teräsmonumenttia. Auton nykyinen omistaja on Tampereen kaupunki, ja se kuuluu osaksi Tampereen museoiden kokoelmia.

Windsorilla on mielenkiintoinen Suomi-historia, sillä tämän seitsemälle hengelle rekisteröidyn auton hankki uutena vuonna 1952 tamperelainen J.W. Enqvist, jonka nimeä kantaneen osakeyhtiön edustusautoksi se myös rekisteröitiin. Yritys aloitti toimintansa jo vuonna 1865 Santalahdessa, jolloin se toimi sahalaitoksena.

50-luvun alkuun mennessä puualalta ponnistanut yritys oli jo kasvanut menestyväksi useamman toimialan yhtiöksi, ja sen omaisuuteen kuului useita sahoja, oma paperitehdas, laivanvarustamo, sekä Lielahden sulfiittiselluloosatehdas. Enqvistin edustusautona Chrysler palveli aina vuoteen 1966 saakka.

Suosittelemme

Chrysler oli täkäläisittäin varsin hintava hankinta, vaikka se olikin Chryslerin malliston edullisimman mallisarjan 7-hengen Windsor. Niinpä niitä tuotiinkin Suomeen ainoastaan kaksi kappaletta. Näitä seitsemän hengen Windsoreita valmistettiin Yhdysvalloissakin vain 152 autoa, joten kyseessä on myös kansainvälisesti harvinainen auto.

Vuonna 1973 Tampereen kaupungin museotoimi kiinnostui tästä mielenkiintoisen menneisyyden sisältäneestä autosta. Kiitos kuuluu ennen kaikkea tuolloiselle museotoimenjohtajalle Martti Helinille, joka osti aikanaan Wndsorin tuhannella markalla museon kokoelmiin. Pian auto päätyi esille paraatipaikalle osaksi Teknillisen museon kulkuneuvo-osastoa. Lyhyen Helsingin seudun vierailun jälkeen auto on viihtynyt Tampereella.

Museotoiminta on ollut Chryslerin kannalta merkittävä asia, sillä aivan liian usein amerikkalaisten ikääntyneiden useamman hengen edustusautojen kohtalona on päätyä hilpeiden nuorien miesten lauluautoiksi. Tämä hienokuntoinen Chrysler on sen sijaan luonnollisesti museorekisterissä, ja museopalvelut on kunnostuttanut auton Mobiliassa nykyiseen loistoonsa reilu kymmenen vuotta sitten.

Chrysler Windsor De Luxe sai kunnian aikanaan olla museon ensimmäinen museoajoneuvoksi rekisteröity kokoelmasta, joka on sittemmin kasvanut kymmenien autojen laivueeksi. Muistutuksena myös auton entisöintipaikasta oli sen esittelykyltissä Messukeskuksessa mainokset ”Suomi liikkeelle 1920-luvulla”, joka on parhaillaan näyttelyteemana Mobilian Auto-Kylässä.

Ainutlaatuinen 71-vuotias Chrysler-vanhus on sittemmin toiminut harvakseltaan Tampereen kaupungin edustusautona. Dollarihymyä käytetään mieluusti erityistilaisuuksissa, ja tapahtumissa museon omassa käytössä. Lisäksi autoa on käytetty myös Tampereen pormestarin arvovieraiden kyyditsemiseen. Koska auto on museorekisterissä, sillä voidaan ajaa 30 vapaavalintaisena vuorokautena 1. toukokuuta – 2. lokakuuta välisenä aikana. Autonkuljettajana on toiminut museopalveluiden museomestari.

Chrysler on ansaitusti viettänyt pian jo puoli vuosisataa kissanpäiviä varjeltuna kansallisaarteena. Se on myös niittänyt mainetta ja kunniaa perinteikkäissä autourheilutapahtumissa, kuten vaikkapa Näsijärven ympäriajossa elokuussa 2011. Tuolloin Windsor asetettiin ajojen johtoautoksi, ja sen lähetti matkaan silloinen Tampereen kaupungin pormestari Timo P. Nieminen. Chrysler sai tästä muistoksi IX Näsijärviajo 2011 hienokuntoisimman auton palkinnon.

Lue lisää