Honda Civic Type R poistuu Euroopan markkinoilla myynnistä, koska auto ei enää täytä uusimpia määräyksiä kyberturvallisuuden suhteen. Toinen ongelma liittyy päästöihin, koska Civic Type R:n kaksilitraisen bensaturbon parina ei käytetä minkäänlaista sähköapua.
Muualla maailmassa Hondan hot hatch saa jatkaa vielä myynnissä, mutta tulevaisuudessa sen saappaisiin saattaa astua aivan toisenlainen auto. Japanilainen Goo-net tietää nimittäin kertoa, että syksyllä Japanin, Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille saapuvan uuden Preluden malliston on laajenemassa lähivuosina tuoreilla versioilla. Jo Preluden perusmalli asemoidaan dynaamisemmaksi vaihtoehdoksi Civicille, mutta malliston uusissa lisäyksissä tämä puoli korostuu vielä enemmän.

Japanilaistietojen mukaan hieman perusmallia sporttisempi Prelude Type S voisi debytoida syksyllä 2026, ja seuraavana vuonna olisi aggressiivisemman ja radallekin sopivan Type R:n vuoro. Jälkimmäinen saisi Civic Type R:stä tuttuja muotoiluelementtejä, kuten isoilla ilmanottoaukoilla varustetut puskurit, leveämmät lokasuojat, muhkeammat helmat, takapuskurin diffuusorin, GT-tyylisen takasiiven sekä isommat vanteet.
Sama tyyli jatkuisi sisustassakin kuppipenkkien, runsaalla kädellä annosteltujen punaisten tehosteiden ja digimittariston uniikkien grafiikoiden myötä. Kiinnostavampaa on kuitenkin japanilaislähteen harrastama spekulaatio auton voimanlähteestä. Prelude Type R:ään povattiin aiemmin Civic Type R:n voimalinjaa lähes sellaisenaan, mutta uusimpien tietojen mukaan autoon tulisikin tehokkaampi versio Hondan kaksimoottorisesta ja itselataavasta hybridijärjestelmästä.

Tämän myötä auto täyttäisi myös Euroopan markkinoiden tiukemmat päästömääräykset. Päivitetty e:HEV-järjestelmä voisi helposti tuottaa yli 300 hevosvoiman kokonaistehon bensaturbon ja sähkömoottorien yhteispelin ansiosta. Voimavarat olisivat siis vähintään samaa luokkaa nykyisen Civic Type R:n kanssa, jossa on 330 heppaa. Tärkein ero olisi kuitenkin manuaalivaihteiston puuttuminen. Hondan hybridijärjestelmässä ei ole minkäänlaista perinteistä vaihdelaatikkoa, mutta jo Preluden perusmallissa on S+ Shift -niminen moodi. Se matkii vaihtoja ääniefektien kera kun kuski vetää ratin läpysköistä, ja saman systeemin edelleen kehitetty versio toimisi myös Type R:ssä.
Suosittelemme
Sporttimallin ajettavuutta kohennettaisiin puolestaan uusiksi laitetulla matalammalla jousituksella, leveämmällä raidevälillä, korirakenteen lisäjäykisteillä sekä isommilla jarruilla. Tässä vaiheessa japanilaislähteen tiedot ovat kuitenkin vasta spekuloinnin tasolla, joten jäämme odottelemaan Type R:stä mahdollisesti kantautuvia virallisia uutisia kun uuden Preluden perusmalli on saatu ensin lanseerattua markkinoille.
