MAINOS: Casio Watches Finland







Hondan Type R saattaa palata Euroopankin markkinoille hybridinä – lähtökohtana toimii Civicin sijasta Prelude

Honda Civic Type R poistuu Euroopan markkinoilla myynnistä, koska auto ei enää täytä uusimpia määräyksiä kyberturvallisuuden suhteen. Toinen ongelma liittyy päästöihin, koska Civic Type R:n kaksilitraisen bensaturbon parina ei käytetä minkäänlaista sähköapua.

Muualla maailmassa Hondan hot hatch saa jatkaa vielä myynnissä, mutta tulevaisuudessa sen saappaisiin saattaa astua aivan toisenlainen auto. Japanilainen Goo-net tietää nimittäin kertoa, että syksyllä Japanin, Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille saapuvan uuden Preluden malliston on laajenemassa lähivuosina tuoreilla versioilla. Jo Preluden perusmalli asemoidaan dynaamisemmaksi vaihtoehdoksi Civicille, mutta malliston uusissa lisäyksissä tämä puoli korostuu vielä enemmän.

Honda Prelude
Kuva: Honda

Japanilaistietojen mukaan hieman perusmallia sporttisempi Prelude Type S voisi debytoida syksyllä 2026, ja seuraavana vuonna olisi aggressiivisemman ja radallekin sopivan Type R:n vuoro. Jälkimmäinen saisi Civic Type R:stä tuttuja muotoiluelementtejä, kuten isoilla ilmanottoaukoilla varustetut puskurit, leveämmät lokasuojat, muhkeammat helmat, takapuskurin diffuusorin, GT-tyylisen takasiiven sekä isommat vanteet.

Sama tyyli jatkuisi sisustassakin kuppipenkkien, runsaalla kädellä annosteltujen punaisten tehosteiden ja digimittariston uniikkien grafiikoiden myötä. Kiinnostavampaa on kuitenkin japanilaislähteen harrastama spekulaatio auton voimanlähteestä. Prelude Type R:ään povattiin aiemmin Civic Type R:n voimalinjaa lähes sellaisenaan, mutta uusimpien tietojen mukaan autoon tulisikin tehokkaampi versio Hondan kaksimoottorisesta ja itselataavasta hybridijärjestelmästä.

Honda Prelude
Kuva: Honda

Tämän myötä auto täyttäisi myös Euroopan markkinoiden tiukemmat päästömääräykset. Päivitetty e:HEV-järjestelmä voisi helposti tuottaa yli 300 hevosvoiman kokonaistehon bensaturbon ja sähkömoottorien yhteispelin ansiosta. Voimavarat olisivat siis vähintään samaa luokkaa nykyisen Civic Type R:n kanssa, jossa on 330 heppaa. Tärkein ero olisi kuitenkin manuaalivaihteiston puuttuminen. Hondan hybridijärjestelmässä ei ole minkäänlaista perinteistä vaihdelaatikkoa, mutta jo Preluden perusmallissa on S+ Shift -niminen moodi. Se matkii vaihtoja ääniefektien kera kun kuski vetää ratin läpysköistä, ja saman systeemin edelleen kehitetty versio toimisi myös Type R:ssä.

Suosittelemme


Sporttimallin ajettavuutta kohennettaisiin puolestaan uusiksi laitetulla matalammalla jousituksella, leveämmällä raidevälillä, korirakenteen lisäjäykisteillä sekä isommilla jarruilla. Tässä vaiheessa japanilaislähteen tiedot ovat kuitenkin vasta spekuloinnin tasolla, joten jäämme odottelemaan Type R:stä mahdollisesti kantautuvia virallisia uutisia kun uuden Preluden perusmalli on saatu ensin lanseerattua markkinoille.

Honda Prelude
Kuva: Honda
LähdeCarscoops


Lue lisää