Honda esitteli viime vuonna kotikonnuillaan pidetyssä Japan Mobility Show’ssa lähes tuotantovalmiilta vaikuttavan tutkielman uudesta Preludesta. Perinteiset kaksioviset coupét muilta kuin premium-merkeiltä alkavat olla todella harvinaista herkkua, joten Preluden paluu herätti innostuneen vastaanoton.
Japanin jälkeen samaista valkoista konseptia kierrätettiin Atlantin toisella puolella pidetyssä Los Angeles Auto Show’ssa, mikä vahvisti käytännössä myöhemmin tulevan tuotantoversion saapumisen myös Amerikan markkinoille. Euroopan tilanne jäi tuolloin vielä auki, mutta nyt siihenkin saatiin vahvistus. Hondan edustajat kertoivat, että Prelude tulee myyntiin myös vanhalla mantereella. Tämän kunniaksi eurooppalaiset saavat ensimaistiaiset uudesta Preludesta Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä.
Siellä nähdään ensimmäistä kertaa punaiseksi maalattu versio tuotantovalmiin oloisesta konsepti-Preludesta, joka esiintyy nyt julkaistuissa kuvissa ihkaensimmäisen Preluden rinnalla. Vuosina 1979-1982 valmistettu kulmikas coupé näyttää lähes pikkuriikkiseltä uutuuden vieressä, mikä havainnollistaa mainiosti autojen koon kasvua reilun 40 vuoden aikana.
Honda kertoi samalla, että jossakin vaiheessa ensi vuotta markkinoille tuleva ensimmäinen uusi Prelude 30 vuoteen yhdistää ajamisen hauskuuden hybridivoimalinjan tarjoamaan taloudellisuuteen. Ulkomuodon perusteella monet fanit olisivat toivoneet uutuus-coupén keulalle vaikkapa Civic Type R:stä tuttua kaksilitraista bensaturboa kuusipykäläisen manuaalin parina, mutta näin ei ole käymässä. Hybridin teknisiä tietoja ei ole vielä kerrottu, mutta autoa vauhdittanee sama voimalinja kuin esimerkiksi hybridi-Civicissä. Se koostuu Atkinson-työkiertoa hyödyntävästä kaksilitraisesta vaparinelosesta ja kahdesta sähkömoottorista.
Honda on itsekin myöntänyt, että uudesta Preludesta ei tule markkinoiden sporttisinta autoa. Uutuuden on sen sijaan tarkoitus jatkaa vuonna 1999 esitellyn Honda Insightin aloittamia hybridiperinteitä, jotka ovat siis jo neljännesvuosisadan mittaiset. Toivoa sopii, että uudesta Preludesta tulee menestyksellisempi kuin vastaavaa voimanlähdereseptiä hyödyntäneestä CR-Z:stä. Se oli vuosina 2010-2016 valmistettu pieni hybridi-coupé, joka jäi pahasti paljon urheilullisempien CR-X-edeltäjiensä varjoon 1980- ja 1990-luvuilta.