Hirviötä saa jo halvemmalla – BMW XM:n hinnasta viilataan USA:ssa pois lähes 10 000 dollaria

BMW:n hirviömäinen XM kuuluu kauniisti sanottuna tämän hetken haastavimman näköisiin autoihin. Sporttimallina markkinoidun ison SUV:n päämarkkinat ovat Euroopan ulkopuolella, mutta sielläkin joudutaan turvautumaan jo hinnanalennuksiin.

XM on aiheuttanut päänpudistuksia erityisesti BMW:n perinnetietoisten eurooppalaisasiakkaiden keskuudessa, mutta baijerilaisvalmistaja on vedonnut siihen että röyhkeän näköinen katumaasturi löytääkin asiakkaansa muualta. Kiinan ja Lähi-idän tilanteesta ei ole vielä tietoa, mutta ainakaan kaiken ison ja näyttävän perään yleensä olevat amerikkalaisasiakkaat eivät näytä innostuneen XM.stä tarpeeksi.

Kuva: BMW

Auton huippuversiona on tähän asti palvellut kirkkaanpunaisilla tehosteilla höystetty Label Red, jonka hybridiavusteinen 4,4-litrainen tuplaturbokasi tuottaa lähes 750 hevosvoiman tehon ja 1000 newtonin väännön. Erikoismallin nimi on melkein sama kuin takavuosien Bentleyissä, mikä on ehkä herättänyt brittivalmistajankin huomion. Huippuversio tunnetaankin jatkossa pelkkänä Labelina, ja ainakin BMW:n omien sanojen mukaan muutoksen taustalla on nimen yksinkertaistaminen.

Nimen lisäksi XM:stä viilataan hintaa pois ainakin USA:n markkinoilla. Autoon saa nyt 9900 dollarin alennuksen siitä riippumatta, rahoitetaanko hankinta BMW Creditin kautta vai ei. Ainakin tällä tietoa alennus on voimassa ainoastaan marraskuun loppuun asti, mutta vastaavia kampanjoita voi olla luvassa jatkossakin. XM:n perusmallin hinnat alkavat Atlantin toisella puolella noin 160 000 taalasta, kun taas Labelista pitää pulittaa vähintään 186 000 dollaria. Alennus on siis noin 5-6 prosenttia XM:n lähtöhinnasta.

Kuva: BMW

BMW on saanut kaupaksi viime vuoden kolmannesta neljänneksestä alkaen 1614 XM:ää. Koska auto on vielä niin uusi markkinoilla, lukemia ei pysty vertailemaan aiempiin myyntitietoihin. Baijerilaisvalmistaja on yrittänyt vauhdittaa hirviömäisen SUV:nsa myyntiä osallistumalla mm. Pikes Peakin legendaariseen mäkikisaan. Ensimmäinen yritys meni sielläkin mönkään ja auto lipsahti ulos radalta. Toisella yrittämällä tulokseksi tuli noin 10 minuutin ja 49 sekunnin aika. Se ei ole SUV-kategorian uusi ennätys, mutta sentään nopein sarjavalmisteiselle hybridikatumaasturille kellotettu aika.

Kuva: BMW
Kuva: BMW

Lue lisää