American Car Show -tapahtumaan liittyviä juttuja on ollut aikaisemminkin verkkolehdessämme ja tällä kuvasarjalla sekä sitä seuranneella historia jutulla (osa 2) näkee kuinka rakentelu trendit ovat muuttuneet vuosien saatossa. Tänä päivänä rakenteluun on tullut mukaan erityyppisiä alueita. 2000-luvulla ja erityisesti 2010-luvun jälkeen uuden tekniikan käytön mukaantulo on tullut yhä suositummaksi. Näistä restomodeiksi kutsutuista, usein 1960-70 -lukujen muskeliautoista tämän päivän tekniikalla päivitetyistä versioista on tullut uusia näyttelyiden vetonauloja.
Kustomeissa Suomessa taso on tänä päivänä todella korkea, joka kertonee historiasta suomalaisessa käsityökulttuurissa sekä periksiantamattomuudesta. Useammat harrastajat ovat harrastuksestaan päässeet luomaan työn, joidenka ansioista keräilijät sekä julkkikset ovat valmiita maksamaan kovia summia näiden rakentelijoiden luomuksista.
Monien mielestä kustomit ovat edelleen näyttelyjen vetonauloja. Erityisen ilahduttavaa on ollut nähdä sekä nyt ACS:ssa sekä muissakin alan näyttelyissä vanhempien rakentelu gurujen aikaansaannoksia vuosikymmenien varrelta. Ei pidä kuitenkaan väheksyä alkuperäisiksi rakenneltuja autoja, sillä niissä osien hankkiminen ja saaminen tehtaalta tullutta vastaavaan kuntoon voi viedä satoja ja taas satoja tunteja lisää kovan luokan harrastajilta.
Suosittelemme
ACS:ssa voi nähdä tänä päivänä rakentelun kirjoa koko laajuudessaan ja halleihin onkin sijoiteltuna eri vuosikymmeniltä erilaisissa tilaisuuksissa ja käyttötarkoituksissa käytettäviä ajoneuvoja. Mukana oli tänä vuonna mm. presidentti Mauno Koiviston käytössä ollut Cadillac. Arjen aherruksesta on mukava päästä välillä pois ja sekin puoli on osattu ottaa näyttelyssä huomioon…