MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Fordin sähkö-Puma esiteltiin vihdoinkin – toimintasäde on alle 380 kilometriä

Euroopan Fordin malliston suurimpiin syömähampaisiin kuuluva Puma debytoi jo reilut viisi vuotta sitten, mutta sähköversion aika koitti vasta nyt. Täyssähköisen Puman tunnistaa Gen-E-lisänimestä ja umpinaisesta keulasta.

Auto on tehty polttomoottori-Puman tavoin tuotannosta jo poistuneen Fiestan perusrakenteelle. Gen-E:tä vauhdittaa etupyörille voimansa välittävä yksi sähkömoottori, joka tuottaa 168 hevosvoimaa ja 290 newtonmetrin maksimiväännön. Tehoa on siis hitusen vähemmän kuin miedolla hybriditekniikalla varustetussa 170-heppaisessa Puma ST:ssä, mutta vääntöä sähkömallissa on kuitenkin 42 newtonia enemmän. Konkreettisena vastapainona on 1553 kiloon kasvanut massa, josta saadaan kiittää sinänsä varsin pientä 43 kWh:n akkua.

Ford Puma Gen-E ja Ford Puma polttomoottorilla
Kuva: Ford

Gen-E kiihtyy nollasta sataan tasan kahdeksassa sekunnissa, eli 0,6 sekuntia ST:tä hitaammin. Huippunopeus on puolestaan rajattu monen muun sähköauton tavoin 160 km/h:n lukemaan. WLTP-standardin mukaiseksi viralliseksi toimintamatkaksi kerrotaan 347–376 kilometriä, ja käytännön ajossa tästä sulaa vielä aimo annos pois. Mikään pitkän matkan sähköauto Puma Gen-E ei siis ole, mutta toisaalta Ford mainostaa auton taloudellisuutta 13,1 kWh:n virrankulutuslukeman myötä 100 kilometrillä.

Lisäksi 100 kilowatin teholla tapahtuva pikalataus on mahdollista, jolloin akut täyttyvät parhaimmillaan 23 minuutissa kapasiteettivälillä 10–80 %. Polttomoottoriauton perusta näkyy siinä, että latausluukku on samassa paikassa kuin polttomoottori-Puman tankinluukku. Ulkoa Gen-E:n tunnistaa sähköautotyyliin kuuluvasta umpinaisesta maskista ja uusiksi laitetusta etupuskurista, joiden tyyli on haettu Mustang Mach-E:stä. Lisäksi vanteet edustavat tuoretta designia, ja esimerkiksi takaspoileria on hienosäädetty.

Ford Puma Gen-E
Kuva: Ford

Käytännöllisyyttä edustavat puolestaan 574 litran kokoinen tavaratila sekä 43 litran erillinen etutavaratila, jonne voi sovittaa vaikkapa latauskaapelit. Lisäksi takakontin välipohjan alta löytyy polttomoottori-Pumien kaltainen lisälokero, jonka nimi on päivitetty Megaboxista Gigaboxiksi. Ohjaamo vastaa pitkälti polttomoottori-Pumia 12,8-tuumaisen digimittariston ja tietoviihdejärjestelmän 12-tuumaisen kosketusnäytön myötä, mutta sähkömallissa on sentään korkeampi keskikonsoli uuden säilytyslokeron kera.

Suosittelemme


Ford Puma Gen-E
Kuva: Ford

Puma Gen-E valmistetaan Romanian Craiovassa, mutta sähkömoottorit tulevat Ison-Britannian Halewoodista. Auton ensimmäisiä asiakastoimituksia Euroopassa odotetaan ensi keväälle, ja esimerkiksi Saksassa hinnat alkavat 36 900 eurosta. Suomen taksat selviävät jo lähiviikkoina, mutta suuria poikkeamia esimerkiksi Saksan hintatasoon ei liene luvassa.

Ford Puma Gen-E
Kuva: Ford
Ford Puma Gen-E
Kuva: Ford
LähdeCarscoops

Lue lisää