Fiat 500e saa yllättäen polttomoottoriversion – syynä on täyssähköauton heikko kysyntä

Fiat esitteli nelisen vuotta sitten täyssähköisen 500e:n, jonka piti vähitellen korvata myös rinnalla tarjottu vanhempaa perua oleva polttomoottorimalli. Vuodesta 2007 lähtien myynnissä olleen polttomoottori-500:n tuotanto Euroopassa päättyykin jo lähiaikoina, mutta asiat eivät ole silti menneet Fiatin suunnitelmien mukaisesti.

Sähköautojen nihkeä kysyntä on näkynyt myös Fiatin myynnissä. Vaikka 500e on kuulunut monissa Euroopan maissa suosituimpiin sähköautoihin, myyntilukemat ovat silti jääneet pahasti vanhemman ja edullisemman polttomoottorisisaren varjoon. Auto News kertoo käyttämiensä Data Forcen tietojen perusteella, että Fiat sai viime vuonna kaupaksi yli 104 000 polttomoottori-500:ta, kun taas uudemman sähköversion myynti jäi 62 000 autoon.

Kuva: Fiat

Polttomoottorimallille olisi siis edelleen kysyntää, mutta auton tuotanto joudutaan kuitenkin lopettamaan pikapuoliin koska 500 ei enää täytä heinäkuussa voimaan astuvia Euroopan Unionin uusimpia määräyksiä turvallisuuden ja kyberturvallisuuden suhteen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita vanhemman 500:n tarun päättymistä, vaan auton tuotantolinjat siirretään Puolasta Algeriaan jossa valmistus jatkuu Afrikan markkinoita varten.

Fiat ei lähtenyt enää päivittämään vanhaa 500:ta, vaan investoinnit suunnattiin mieluummin Pandina-nimen saavan Pandan päivitykseen sekä uuteen sähkö-Pandaan. Lisäksi italialainen Corriere della Sera ja Auto News tietävät kertoa, että polttomoottori-500:n jättämää aukkoa Euroopan markkinoilla paikkaamaan tuodaan todellinen yllätysratkaisu, eli täyssähköisen 500e:n pohjalta kehitettävä polttomoottoriversio.

Kuva: Fiat

Vastaavaa temppua, eli alun perin täyssähköiseksi suunnitellun auton muuntamista jälkikäteen polttomoottorikäyttöön ei ole taidettu nähdä vielä koskaan ennen. Operaatio ei liene ihan helppo Fiatillekaan, ja siksi autoa odotellaan myyntiin vasta vuoden 2025 lopussa tai seuraavan vuoden alkupuolella. Valmistus tapahtuu sähkömallin rinnalla perinteisessä paikassa, eli Mirafiorin tehtaalla Italian Torinossa.

Autosta tulee hyvin todennäköisesti mieto hybridi, jonka polttomoottorina toimii litran kokoinen FireFly-kolmipytty 70 hepan voimin. Kehitystyön vaatima aika tarkoittaa huonoja uutisia Fiat-jälleenmyyjille, joilla ei ole mitään tarjolla perinnevoimanlähteellä varustettua 500:ta etsiville asiakkaille yli puoleentoista vuoteen. Muustakaan mallistosta ei ole välttämättä apua, koska Fiatin valikoima on edelleen hyvin suppea moneen muuhun merkkiin verrattuna.

Kuva: Fiat
LähdeCarscoops

Lue lisää