Ferrarin uusin hyperauto on tässä – 1200-heppaisen F80:n inspiraation lähteenä toimii kaksinkertainen Le Mans -voittaja

Ferrarin uusi hyperauto on aina automaailmassa suuri Tapaus isolla T:llä. 288 GTO:n, F40:n, F50:n, Enzon ja LaFerrarin kunnianarvoisia perinteitä jatkaa F80, joka on kaikkien aikojen tehokkain tehdastekoinen Ferrari.

F50:stä lähtien Maranellon merkin hyperautoissa luotettiin V12:een, mutta uudessa F80:ssä sylintereitä on enää puolet siitä. V6:lla on kuitenkin oikeutuksensa, koska F1-sarjassa on menty jo vuosikymmen kuuden pytyn voimin. Lisäksi Ferrari palasi viime vuonna Le Mansin pääluokkaan myöskin V6-koneisella 499P:llä, joka nappasi tarunhohtoisen kisan voiton heti ensi yrittämällä ja toisti saman tempun tänä vuonna.

Ferrari F80
Kuva: Ferrari

F80:n kolmilitrainen tuplaturbo-V6 120 asteen sylinterinkulmalla on läheistä sukua keskimoottorisessa 296:ssa ja 499P-kilpurissa käytettävälle moottorille. F80:ssä pannu tuottaa yksinään peräti 900 hevosvoimaa, ja 296:een nähden reilusti kasvaneesta potkusta huolimatta polttomoottorin paino on onnistuttu pitämään entisellään. 296:sta tuttua kahdeksanpykäläistä kaksoiskytkinvaihteistoakin on säädetty uudelleen kasvaneen tehon ehdoilla, ja sähköiset turbot pyrkivät tekemään ahtoviiveestä historiaa. Kierrosherkkyyttäkin V6:sta löytyy peräti 9000 rundin verran turbotekniikasta huolimatta.

Lisävoimaa saadaan vielä kolmesta sähkömoottorista, joista kaksi sijaitsee etuakselilla ja yksi takana. Etumoottorit mahdollistavat saman akselin pyörien välillä vääntöä jakavan torque vectoring -toiminnon, ja ne pystyvät myös syöttämään parhaimmillaan 210 kilowatin tehon takaisin etuakselille energiaa talteen ottavan jarrutuksen kautta. Takasähkömoottorilla on puolestaan kolme tehtävää, eli bensakoneen käynnistäminen, energian talteenotto ja lisäväännön tuottaminen tarvittaessa. Takimmainen sähkömoottori tuo mukanaan 80 hevosvoiman lisätehon, ja se pystyy ottamaan 70 kilowatin edestä energiaa talteen. Kaikki kolme sähkömoottoria on yhdistetty 800 voltin teknologiaa hyödyntävään akkuun, jonka kapasiteetti on vain 2,3 kWh.

Ferrari F80
Kuva: Ferrari

Sähkömoottorien yhteisteho on reilut 360 hevosvoimaa, ja yhdessä bensakoneen kanssa F80:ssa riittää potkua peräti 1200 hepan verran. Näillä eväillä satasen nopeuteen pinkaistaan vain 2,15 sekunnissa, ja 200 km/h on taulussa 5,75 sekunnin jälkeen. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan 350 km/h, eli Ferrari on hieman nopeampi kuin äskettäin lanseerattu ja samaan hyperautojen heimoon kuuluva McLaren W1.

Suosittelemme


F80:ssä käytetään epäsymmetristä monokokkirakennetta, joka on tehty hiilikuidun ja komposiittimateriaalien yhdistelmästä. Katto on kokonaan hiilikuitua, kun taas apurungot sekä edessä että takana ovat alumiinia. Epäsymmetrinen rakenne tarkoittaa puolestaan sitä, että kuskin penkki on säädettävissä toisin kuin monissa muissa monokokin varaan tehdyissä superautoissa LaFerrari ja McLaren W1 mukaan lukien.

Ferrari F80
Kuva: Ferrari

F80:een kuljetaan sisään perhostyyppisistä ovista, jotka jatkavat Enzon ja LaFerrarin perinteitä. Ohjaamo on tuttuun tyyliin kaksipaikkainen, ja keskikonsoli on käännetty hieman kuljettajaa kohti. Kuskin säädettävä penkki on punainen, kun taas etumatkustajan kiinteä istuin on musta. Ratti on litistetty sekä ylä- että alareunastaan, ja vastaavaa designia on odotettavissa Ferrarin muihinkin malleihin. Flavio Manzonin Ferrarin omassa Centro Stilessä piirtämässä korimuotoilussa on puolestaan havaittavissa kilpurimaisia piirteitä, mutta F80:stä löytyy myös retrohenkeä. Keulan ”visiiri” on saanut inspiraationsa Daytonasta, kun taas kulmikkaat lokasuojat kumartavat F40:n suuntaan.

Myös aktiivisella aerodynamiikalla on tärkeä osansa F80:n muotoilussa. Keulan S-Duct, pohjan ilmanohjauskanavat, aktiivinen takasiipi ja massiivinen diffuusori tuottavat 250 km/h:n nopeudella yhteensä 1050 kilon maaefektin. Ajomoodeja on puolestaan kolme, eli Hybrid, Performance ja Qualify. Pelkkä sähköajo ei ole mahdollista, mutta Hybrid-asetuksella priorisoidaan energian talteenottoa ja akun lataamista. Performance-moodissa käyttöön tulee enemmän tehoa ja akun lataustaso pidetään noin 70 prosentissa, kun taas Qualify-asetus vapauttaa käyttöön täydet tehot. Autossa on myös Boost Optimization -niminen tekniikka, joka tunnistaa kilparadoilla lisäteholle sopivia paikkoja ja antaa ekstrabuustia esimerkiksi pitkillä suorilla.

Ferrari F80
Kuva: Ferrari

Yhteistyössä Brembon kanssa kehitetyissä jarruissa hyödynnetään puolestaan seuraavan tason hiilikuitukeraamista teknologiaa, joka kohentaa sekä jarrujen kestoa että lämmönhallintaa. F80:n jousitus on Purosangue-crossoverin tavoin aktiivinen, ja venttiileillä varustetut mukautuvat iskunvaimentimet ovat Multimaticin käsialaa. Ne poistavat kallistuksenvakainten tarpeen, ja säätöskaalan pitäisi olla iso jousitusmukavuutta tai rata-ajoon vaadittavaa jämäkkyyttä haettaessa. Renkaiksi voi valita joko Michelin Pilot Sport Cup 2:t tai Pilot Sport Cup 2R:t, ja F80:stä löytyy jopa arkiajoa helpottavia ajoavustimia. Niiden joukkoon kuuluvat automaattinen hätäjarrutustoiminto, kaistavahti ja -avustin, valojen automaattipitkät sekä liikennemerkkien tunnistus.

Hintakin on jo selvillä, eli vähemmän vaatimattomat 3,6 miljoonaa euroa ennen veroja. F80 on siis hyperautostatuksensa mukaisesti selvästi kallein Ferrari-malli ja jopa tuplasti kalliimpi kuin pahimpiin kilpailijoihin kuuluva McLaren W1. Tuotantomäärä on edeltäjien tapaan rajattu, ja F80:n kohdalla määrä on 799 yksilöä. Tuotanto alkaa ensi vuoden loppupuolella ja päättyy vuonna 2027, jolloin Ferrari juhlii auton mallinimen viestittämää 80-vuotissyntymäpäivää.

Ferrari F80
Kuva: Ferrari
Ferrari F80
Kuva: Ferrari

Lue lisää