Ferrari F80 liittyi äskettäin Maranellon merkin lippulaivamallien sarjaan, jonka voidaan katsoa alkaneen reilun 40 vuoden takaisesta 288 GTO:sta. Uuden F80:n sähköavusteinen turbo-V6 on kuitenkin saanut jotkut puristit haikailemaan V12-koneella varustetun LaFerrari-edeltäjämallin tai sen pohjalta tehdyn Daytona SP3:n perään.
Reilut kolme vuotta sitten esitelty Daytona SP3 kuuluu harvoille ja valituille asiakkaille tarjottavien Icona-erikoismallien sarjaan, ja auton tekniikkakin on erikoista lähtökohtana palvelleeseen LaFerrariin verrattuna. Autossa on nimittäin luovuttu kokonaan LaFerrarin hybridijärjestelmästä, joten Daytona SP3:a vauhdittaa pelkästään 6,5-litrainen vapari-V12 joka tuottaa mukavat 840 hevosvoimaa asianmukaisten äänien säestämänä.
Perinnehenkistä tekniikkaa säestää retrotyylinen muotoilu, joka kumartaa vuoden 1967 Daytonan 24 tunnin kilpailun voittaneen 330 P4 -kilpurin suuntaan. Icona-erikoismallit päätyvät useimmiten asiakkaille pitkälle räätälöityinä, ja tämä koskee myös 599 yksilön eränä valmistettavaa Daytona SP3:a. Tämän jutun valkoinen yksilö on Icona-mittapuullakin aivan erityislaatuinen yksilö, koska auto kuuluu Enzo Ferrarin ainoalle elossa olevalle pojalle.
Tämä herra on Piero Ferrari, joka omistaa myös 10 prosentin osuuden koko merkistä. Speksatessaan omaa Daytona SP3:aan Piero Ferrari tutki tarkkaan merkin pitkää kilpailuhistoriaa, ja lopulta inspiraation lähteeksi valittiin vuoden 1964 F1-mestaruuden voittaneen John Surteesin kilpuri. Lisäksi Piero Ferrarin Daytona SP3:een otettiin vaikutteita yksittäiskappaleeksi jääneestä sinivalkoisesta 250 LM:stä kultaiselta 1960-luvulta.
Pieron SP3 on pääosin valkoinen, mutta auton korin halki kulkee tummansininen raita. Myös peräpäästä löytyy samaa kontrastina käytettyä tummansinistä. Sisustasta ei ole julkaistu yksityiskohtaisia kuvia, mutta Fioranon testiradalta julkaistu video valottaa muutamia yksityiskohtia. Pieron ajamasta autosta erottuvat punaiset nahkapenkit ja monet hiilikuitukoristeet.
Suosittelemme
Maranellon tehtaan porteista on rullannut viime aikoina ulos monia muitakin Daytona SP3 -malleja. Syyskuussa Ferrarin F1-kuski Charles Leclerc sai noutaa oman yksilönsä, jonka pintaa koristaa mattamusta väri monilla punaisilla ja valkoisilla tehosteilla höystettynä formulatähden kotimaan eli Monacon lipun mukaisesti. Ferrarin F1-tiimin viime kauden päätteeksi jättäneelle Carlos Sainzille luovutettiin puolestaan muutama viikko sitten hänen makunsa mukaan räätälöity SP3, jonka kori on mattahopea punaisilla tehosteilla.