Vuonna 1987 vielä Enzo Ferrarin elinaikana debytoinut F40 kuuluu maranellolaismerkin ja koko maailman ikonisimpiin superautoihin. F40:n jälkeen sama sukulinja on tuottanut automaailmaan F50:n, Enzon, LaFerrarin ja äskettäin esitellyn F80:n, mutta myös F40 saattaa tehdä vielä paluun omana retrohenkisenä erikoismallinaan.
Ferrarilla on jo rutkasti kokemusta menneiden vuosikymmenten klassikoiden uudelleenlämmittelyistä Icona-nimisen sarjansa myötä. Sen ensimmäiset mallit, eli Monza SP1 ja SP2 olivat moderneja tulkintoja 1950-luvun V12-koneisista barchettoista jotka auttoivat Ferraria nousemaan maailmanmaineeseen. Daytona SP3 toimi puolestaan kunnianosoituksena kultaisen 1960-luvun kisaprototyypeille.
Tulevan SP4:n esikuva haetaan taas modernimpien klassikoiden joukosta, ainakin mikäli Top Gearia on uskominen. Lehden päätoimittaja tietää nimittäin kertoa anonyymien mutta erittäin luotettaviksi kuvailtujen lähteiden perusteella, että Icona-sarjan seuraava auto kumartaisi F40:n suuntaan. Mitään suoraa retrokopiota ei ole kuitenkaan luvassa, vaan klassisia vaikutteita yhdistettynä moderniin tyyliin ja teknologiaan.
SP-sarjan tähänastiset mallit ovat olleet valmistusmääriltään hyvin rajoitettuja. Monzaa tehtiin 499 kappaletta, kun taas Daytona ylsi 599 yksilön tuotantomäärään. Hinnatkin olivat reilusti miljoonan euron paremmalla puolella, ja vastaavia lukemia voi odottaa myös F40:n uudelleenlämmittelynä mahdollisesti toimivan SP4:n kohdalla.
SP1 ja SP2 tehtiin 812 Superfastin tekniikan pohjalta, kun taas SP3 oli varsin läheistä sukua LaFerrarille ilman jälkimmäisen hybridikomponentteja. F40-tribuuttina toimivan SP4:n kohdalla Ferrari voisi hyödyntää hiilikuituiseen rakenteeseen sovitettua nelilitraista tuplaturbokasia SF90-mallista. Kyseessä olisi myös historiallisesti ”oikea” ratkaisu, koska myös alkuperäistä F40:ää vauhditti tuplaturbotettu veekasi.
Suosittelemme
Icona-mallit ovat olleet todella kannattavia Ferrarille, ja sellaisen saadakseen on pitänyt jo kuulua merkin parhaiden asiakkaiden joukkoon. Taloudellisesti F40-henkinen SP4 olisi siis fiksu veto Maranellon merkiltä, mutta retrotyylisissä uudelleenlämmittelyissä on aina omat riskinsä. Esimerkiksi alkuperäisen Lamborghini Countachin piirtänyt Marcello Gandini ei pitänyt lainkaan ikonin uudesta tulkinnasta, joten ”uutta” F40:ää voitaisiin pitää myöskin lähes pyhäinhäväistyksenä. Lisäksi se voisi varastaa pahasti huomiota uudelta F80:ltä, joka on F40:n todellinen jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa.