Klassisten urheiluautojen muuntaminen sähkökäyttöisiksi hävittää samalla näiden autojen sielun, koska polttomoottorin äänet ovat olennainen osa ajokokemusta. Jo tehtaan jäljiltä kuiskaavan hiljaisen Rolls-Roycen sähkökonversio saattaa olla sen sijaan hieman kauempana pyhäinhäväistyksestä.
Näin ajattelee ainakin brittifirma Evice, joka on lähtenyt mukaan sähkötoimisten restomodien markkinoille vähemmän vaatimattomasti Rolls-Roycella. Evicen ensimmäinen prototyyppi tottelee XP1-nimeä, ja se on tehty klassisen Rolls-Royce Silver Shadow’n pohjalta. Protossa ja Evicen myöhemmissä ”tuotantomalleissa” on firman omaa käsialaa oleva 800 voltin sähköjärjestelmä parhaimpien uusien sähköautojen tavoin, ja akun kapasiteettikin on mukavat 77 kWh.
Sähkömoottoreita on puolestaan kaksi, jotka tuottavat 400 hevosvoiman yhteistehon. Kolmen insinöörin viime vuonna perustama Evice lupaa, että jokainen sen rakentama sähkö-Rolls tarjoaa noin 320 kilometrin toimintasäteen yhdellä latauksella. Klassikkoon lisätään myös aktiivijousitus ja päivitetyt jarrut, joten restomodatun Rollsin pitäisi vastata käsiteltävyydeltään ja hidastuvuudeltaan moderneja autoja.
Sisustaakaan ei jätetä ennalleen, vaan restomod-käsittely tuo mukanaan lämmityksellä sekä tuuletuksella varustetut sähkösäätöiset istuimet, modernin ilmastoinnin, uusiksi laitetun äänentoistojärjestelmän ja tietoviihdejärjestelmän näytön langattomalla Apple CarPlay -yhteydellä. Pakittamista helpottaa puolestaan peruutuskamera. Evicen toimitusjohtaja Matthew Pearsonin mukaan firman tehtävänä on tasapainotella varovasti historian säilyttämisen sekä uusien innovaatioiden välillä, ja jokainen projektiauto laitetaan kattavasti uusiksi.
Evicen muokkaama klassikko-Rolls edustaa kuulemma sitä, mihin tehdaskin olisi päätynyt 60 vuotta sitten jos nykyisen kaltainen teknologia olisi ollut saatavilla. Umpimallisen Silver Shadow’n lisäksi Evice ottaa restomod-käsittelyynsä avokattoisia Cornicheja. Ensimmäisten asiakasautojen luovutuksia luvataan keväälle 2026, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa. Ne lienevät tuskin kovin edullista tasoa, mutta suurempi este menekille voi olla tässäkin tapauksessa kysynnän puute. Moni vastaava firma on jo kaatunut, koska suurin osa klassikkoautoharrastajista haluaa nauttia kalustostaan edelleen perinteisen polttomoottorin voimin.