Entistä yksilöllisempi super-SUV – Alpina XB7 Manufaktur on yksi lajinsa viimeisiä

Bemari-virityspajana aloittanut ja sittemmin oman autonvalmistajan virallisen statuksen saanut Alpina myytiin toissavuonna BMW:lle, joka ottaa sen kokonaan haltuunsa ensi vuoden jälkeen. Niinpä viimeisten ”aitojen” Alpinoiden aika alkaa olla käsillä.

Alpinan mallistoon on kuulunut jo vuodesta 2020 lähtien massiivinen XB7, joka on tehty nimensä mukaisesti BMW X7:n pohjalta. Auto sai pari vuotta sitten muiden X7-mallien tavoin ”kaksikerroksisen” naamailmeen, joka muistuttaa nykyisen 7-sarjan mielipiteitä jakavaa keulaa. Nyt XB7:n valmistusajan loppusuoraa vauhditetaan Manufaktur-nimisellä versiolla, joka tuo seitsemänpaikkaiseen katumaasturiin entistäkin enemmän yksilöllisyyttä.

Alpina XB7 Manufaktur
Kuva: Alpina

XB7:n ulkoiset muutokset rajoittuvat hieman entistä erottuvampaan diffuusoriin takapuskurin alla ja uusiin 23-tuumaisiin Alpina Classic -takovanteisiin. Niiden väriksi on valittu silkinhimmeä alumiini, kun taas korin sävyksi voi valita vaikkapa Alpinan tunnusmerkkeinä toimivat perinnevärit, jotka tottelevat Alpina Blue – ja Alpina Green II -nimiä. Luonnollisesti saatavilla ovat muutkin sävyt BMW Individualin värikartasta, joiden kontrastiksi voi poimia joko mustia tai silkinhimmeän alumiinisia koristeosia sekä ulkokuoreen että sisustaan.

Alpina XB7 Manufaktur
Kuva: Alpina

XB7 Manufakturissa on vakiona laajennettu nahkaverhoilu, mutta lisähintaan tarjolla on myös Alpinan omalla Lavalina-nahalla toteutettu täysnahkaverhoilu. Se vaatii yli 100 tuntia käsityötä 427 erillisen nahanpalan leikkaamiseksi, halkaisemiseksi ja ompelemiseksi. Lavalina-nahkaverhoilun saa haluamansa värisenä, ja räätälintyönä tehtävät brodeerauksetkin ovat mahdollisia. Verhoilun kaveriksi sopii hyvin lisävarustelistalta löytyvä Alpinan nahkalaukkupari, joka on ommeltu käsin samasta nahasta. Yksilöllisyyttä korostavat vielä XB7:n lattiamatoista löytyvät Manufaktur-logot sekä keskikonsoliin sovitettu valmistenumerolaatta.

Alpina XB7 Manufaktur
Kuva: Alpina

Konepellin alla ei ole tehty muutoksia, eli siellä majailee 621 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä tuottava 4,4-litrainen tuplaturbokasi. Voimavarat välitetään kaikille neljälle pyörälle kahdeksanvaihteisen automaatin ja BMW:n xDrive-nelivedon kautta, ja pidon hallinnassa auttaa vielä sähkösäätöinen lukkoperä. Muihin X7-malleihin verrattuna Alpinassa on sporttisemmat säädöt ilmajousituksessa, joka laskeutuu automaattisesti alemmaksi korkeammilla nopeuksilla. Lisäksi XB7:ssä on tehokkaammat jarrut, jotka näkyvät myös ulospäin isojen rei’itettyjen levyjen sekä sinisten jarrusatuloiden myötä.

Suosittelemme


XB7 on ollut Alpinan omilla mittapuilla melkoinen menestys, koska niitä on valmistettu jo 2880 kappaletta. Euroopassa XB7 on kuitenkin harvinainen näky, koska vanhalle mantereelle on päätynyt vain 550 autoa. Mallivuoden 2025 BMW Alpina XB7 Manufakturin hinnat alkavat Saksan kotimarkkinoilla 190 500 eurosta, ja ensimmäisten asiakasautojen luovutuksia lupaillaan ensi maaliskuulle.

Alpina XB7 Manufaktur
Kuva: Alpina
Alpina XB7 Manufaktur
Kuva: Alpina
LähdeCarscoops

Lue lisää