Yhä monimutkaisemmiksi, sähköisemmiksi ja painavammiksi muuttuvat uudet autot ovat saaneet monet entusiastit haikailemaan viimeisten ”analogisten” autojen perään. BMW:llä viimeisiä mohikaaneja tässä suhteessa edustaa parinkymmenen vuoden takainen E46-sukupolven M3.
E46 M3:n hinnat ovat olleet vahvasti nousujohteisia jo muutaman vuoden ajan. Syitä voidaan hakea nostalgiannälän lisäksi siitä, että kyseistä M3:a pidetään baijerilaismerkin Motorsport-divisioonan yli 50-vuotisen historian yhtenä onnistuneimmista tuotteista. E46 M3 on peräisin vielä siltä ajalta, jolloin ahdetut koneet, neliveto ja automaattivaihteisto olivat M-Bemareiden osalta vielä täydellisessä pannassa.
Niinpä S54B32-koodilla tunnettu 3,2-litrainen suora kuutonen ei tarjoa nykyisen tuplaturbo-M3:n kaltaista potkua, mutta pannun äärimmäisen herkkä reagointi kaasuun, yläkierroksilla ratakilpurit mieleen tuova äänimaailma ja vasta 8000 kierroksen kohdalla vastaan tuleva punaviiva ovat jotakin mitä uusista baijerilaisista ei enää löydy. Reilun 340 hevosvoiman huipputeho riittänee useimmille tänäkin päivänä, ja kokemus paranee vielä entisestään kun moottorin jatkeena on perinteinen kuusilovinen manuaali SMG-sekventiaalivaihteiston sijasta.
Vähän ajetut manuaali-M3:t alkuperäiskunnossa alkavat olla kohta painonsa arvoisia kullassa ainakin netin huutokauppatulosten perusteella. Amerikkalaisella Bring a Trailer -sivustolla kaupataan parhaillaan vuoden 2004 umpikattoista coupéa, jonka ulkopintaa koristaa Laguna Seca Bluena tunnettu smurffinsininen sävy. Se saa kontrastia oranssinruskeasta Cinnamon-nappanahkasisustasta, jota ei valittu usein sinisen ulkovärin kanssa. Niinpä tämä auto on yksi vain 19:stä yksilöstä, jotka päätyivät uutena tällä väriyhdistelmällä Pohjois-Amerikan markkinoille.
Harvinaisuutta lisää se, että kyseinen auto viihtyi ensimmäisellä omistajallaan tämän vuoden alkuun asti. Lisäksi M3:n mittarissa on vain 29 000 mailin, eli reilun 46 000 kilometrin ajomäärä. BMW on alkuperäisessä kunnossa 18-tuumaisia Style 67 -vanteita myöten, jotka on kietaistu Michelinin Pilot Sport 4S -kumeille. Nahkasisustankin kunto vaikuttaa lähes uudenveroiselta, mutta kattoverhoilu on uusittu tänä vuonna ja muutamat muutkin sisustan osat ovat saaneet samassa yhteydessä huolenpitoa.
Lisäksi auton tupla-VANOS-järjestelmä on käyty läpi, ja muitakin tekniikan komponentteja on vaihdettu ennen huutokauppaa. Tätä kirjoitettaessa M3:sta on tarjottu jo 111 000 dollaria, eli reilusti enemmän kuin mitä upouusi M4 maksaa Atlantin toisella puolella. Huutokauppa päättyy 24.5.