Cupran sähköpikkuauto esitellään syyskuussa – Raval on VW ID.2:n sporttisempi sisarmalli

Cupran ja Seatin toimitusjohtaja Wayne Griffiths astui äskettäin varsin yllättäen syrjään VW-konsernin espanjalaisbrändien johtotehtävistä. Sitä ennen hän ehti vielä kertoa brittiläiselle Auto Expressille Cupran tulevaisuudensuunnitelmista.

Niiden tärkein osa lienee Raval-nimen saava B-segmentin täyssähköinen pikkuauto, jonka Griffiths vahvisti debytoivan syyskuussa Münchenissä järjestettävässä IAA Mobility -näyttelyssä. Hän kuvaili Volkswagen ID.2:n sisarmallina toimivaa uutuutta jopa käänteentekeväksi, ja sitä Raval on ainakin Cupran omassa mallistossa. Autosta tulee nimittäin merkin sähköautovalikoiman aloitusmalli, jonka hinnan pitäisi jäädä ainakin joillakin markkinoilla 25 000 euron tuntumaan.

Cupra UrbanRebel/Raval -konseptiauto
Kuva: Cupra

Raval kuuluu siis samaan uusien sähköpikkuautojen aaltoon kuin myöskin vielä tämän vuoden aikana esiteltävä VW ID.2:n tuotantomalli ja esimerkiksi juuri markkinoille lanseerattu Renault 5 E-Tech. Wayne Griffiths kuvaili autoa Cupran kannalta yhtä isoksi jutuksi kuin koko brändin erottamista Seatista viitisen vuotta sitten, joten tulokkaan harteilla on melkoiset paineet.

Raval valmistetaan VW ID.2:n ja jälkimmäisen pohjalta tehtävän sähkö-crossoverin rinnalla Espanjan Martorellin tehtaassa lähellä Barcelonaa. Samaa teknistä pohjaa hyödyntää myös vuoden 2026 puolella esiteltävä Skoda Epiq, mutta tšekkimerkin katumaasturihenkisen tulkinnan tuotanto tapahtuu muualla. Kaikissa näissä malleissa käytetään VW-konsernin MEB Entry -nimistä sähköautojen perusrakennetta, joka on konsernin isompien sähköautojen takavetolähtöisen MEB:n sijasta etuvetopohjainen.

Suosittelemme


Cupra UrbanRebel/Raval -konseptiauto
Kuva: Cupra

Raval asemoidaan sporttisemmaksi kuin ID.2, mikä näkyy pikkuauton jäykemmässä jousituksessa, erilaisessa ohjaustuntumassa ja softapuolen asetuksissa. Ulkonäkökin on terävälinjaisen urheilullinen, ja tuotantomalli kulkee varsin tiiviisti vuonna 2021 esitellyn UrbanRebel-konseptin jalanjäljillä. Sähköpikkuauton tuotantomalli on kuitenkin muuttunut käytännöllisyyden sanelemana nelioviseksi.

Raval-nimi on taas poimittu barcelonalaisesta lähiöstä auton espanjalaisuuden korostamiseksi. Alkuvaiheen huippumallissa on reilun 220 hevosvoiman teho ja yli 400 kilometrin toimintasäde, mutta myöhemmin on lupa odottaa vieläkin pippurisempaa VZ-versiota pykälää isomman Born VZ:n malliin. Raval VZ on saapumassa tarjolle vasta vuonna 2028, mutta perusmallien pitäisi olla Suomessakin kaupoissa ensi vuoden alkupuoliskon aikana. Hinnat alkaen -mallin teholukema ei ole vielä tiedossa, mutta se alkaa todennäköisesti ykkösellä.

Cupra UrbanRebel/Raval -konseptiauto
Kuva: Cupra
Cupra UrbanRebel/Raval -konseptiauto
Kuva: Cupra


Lue lisää