BMW esitteli jo pari vuotta sitten konseptin täyssähköisestä X3:sta. Juuri mikään ei ole muuttunut matkalla tuotantomalliksi, joka tuotiin nyt julkisuuteen.
Tutkielma paljastettiin vuoden 2018 Pekingin autonäyttelyssä, ja myös tuotantoauto tehdään Kiinassa. Se saa samalla kunnian olla ensimmäinen BMW, joka valmistetaan baijerilaismerkin Shenyangin tehtaalla vientiäkin varten. Toisin kuin esimerkiksi kompakti i3, iX3:ksi nimetty uutuus tehdään alun perin polttomoottorikäyttöön suunnitellun auton, eli tavallisen X3:n pohjalta. Ulkonäön kannalta tässä on etunsakin, koska sähköinen katumaasturi on kaikkea muuta kuin ufon oloinen.
Sähköversion erottaa lähinnä umpinaisesta ja keskeltä yhteen kasvaneesta munuaismaskista, uusista puskureista sekä BMW:n i-malleille tyypillisistä sinisistä koristeista. Myös 19-tuumaiset vanteet ovat uniikit ja erityisen aerodynaamiset. Niiden pitäisi parantaa auton ilmanvastuskerrointa noin viidellä prosentilla ja tuoda kymmenisen kilometriä lisää toimintamatkaa. Ilmanvastuskertoimen cw-arvoksi ilmoitetaan 0,29, mikä onkin varsin hyvä suoritus korkealta katumaasturilta.
Sisätiloissakin on käytetty sinisiä tehosteita, ja digitaalimittaristo sekä baijerilaisten uusin tietoviihdejärjestelmä ovat autossa jo vakiona. Ainakin Saksassa myös panoraamakatto kuuluu vakiovarusteisiin, ja sama koskee ilmeisesti mukautuvaa iskunvaimennusta sekä Driving Assistant Professional -nimistä ajoavustinpakettiakin. Ne sisältyvät Inspiring-nimiseen perustasoon, kun taas Impressive tuo mukanaan mm. 20-tuumaiset pyörät ja mukautuvat ledivalot.
Suosittelemme
BMW:n ensimmäistä täyssähköistä katumaasturia vauhdittaa viidennen sukupolven eDrive-voimalinjaksi mainostettu systeemi, joka koostuu 80 kWh:n akkupaketista ja 210 kilowatin tehon luovuttavasta sähkömoottorista. Hevosvoimissa tämä on 286, kun taas maksimivääntöä irtoaa 400 newtonmetrin verran. Toimintamatkaksi kerrotaan puolestaan parhaimmillaan 460 kilometriä WLTP-standardin mukaan mitattuna.
Vaikka kyse on SUV:sta, iX3 on pelkästään takavetoinen. Satasen nopeus saavutetaan 6,8 sekunnissa, kun taas huiput on rajattu ilmeisesti akkujen säästämiseksi 180 km/h:n lukemaan. 150 kilowatin pikalaturilla akut saa 80-prosenttisesti täyteen parhaimmillaan 34 minuutissa. Sähkömoottori, tehoelektroniikka ja vaihteisto on sijoitettu samaan koteloon, minkä pitäisi helpottaa paketin käyttöä eri tyyppisissä autoissa. Lisälämpöpumppu huolehtii akuista jopa 30 asteen pakkasilla, minkä pitäisi luvata hyvää talviajan toimintamatkan kannalta.
IX3:n myynti alkaa Kiinassa vielä tämän vuoden puolella, ja Euroopan vuoro koittaa ensi vuonna. Sähkö-SUV:n jälkeen baijerilaisilta on tulossa vuoden 2021 aikana myös uuden 4-sarjan Gran Coupén sähköversiona toimiva i4 ja iNext-nimisen isomman sähkökatumaasturin tuotantoversio. Se tehdään iX3.sta poiketen alusta asti sähköautokäyttöön suunnitellulle perusrakenteelle.