BMW:n tuleva Neue Klasse -sähköautomallisto tuo mukanaan tuoreen muotoilun viime vuosina nähtyjen jättimunuaisten vastapainoksi, ja sisätilojenkin osalta luvassa on baijerilainen vallankumous. Sen keskipisteessä on iDrive-käyttöjärjestelmän täysin uusi versio.
Uuden iDriven kerrotaan olevan kiinteä osa kaikkia tulevia Bemareita. Systeemi koostuu neljästä pääkomponentista, joista yksi on vinon suorakulmion mallinen tietoviihdejärjestelmän näyttö. Sen taustavalaistuksessa hyödynnetään matriisiteknologiaa, ja valikkorakennettakin on päivitetty. BMW lupaa käytettävyyden olevan helppoa ja mukavaa, mutta vasta käytäntö osoittaa kuinka hyvin tämä pitää paikkansa.
Keskiruudun yläpuolella komeilee järjestelmän ehkäpä näyttävin osa, eli koko tuulilasin alareunan levyinen BMW Panoramic Vision. Heijastusnäyttönä toimiva Panoramic Vision on jaettu kolmeen osaan, joista yksi on kuskin silmien eteen sijoitettu digimittaristo. Kahta muuta osaa pystyy räätälöimään widgeteillä, jotka voi pyyhkäistä näkyviin keskiruudulta. Jälkimmäiseen mahtuu puolestaan kuusi widgetiä, jotka voi asetella haluamaansa järjestykseen. Niiden joukkoon näyttävät kuuluvan kompassin sekä säänäytön ohella äänentoiston ja navigoinnin toiminnot. Lisäksi näkyville saa kulloisetkin teho- ja vääntölukemat sekä G-voimamittarin.
Reseptiin kuuluu myös lisävarusteena tarjottava 3D-heijastusnäyttö, joka tuo navigoinnin sekä automatisoidun ajamisen tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään. Kahden heijastusnäytön käyttäminen on BMW:n mukaan ainutlaatuista, ja tiedot näytetään kuulemma koordinoidusti. Aiempiin iDrive-järjestelmiin on kuulunut vielä keskikonsolin käyttöpylpyrä, mutta uusimmassa versiossa luotetaan vahvasti ratin toimintoihin. Ohjauspyörään on sijoitettu haptista palautetta tarjoavia nappeja, jotka pitäisi olla helppo löytää siirtämättä katsetta.
Uutta iDrivea säestävän Operation System X:n kerrotaan olevan nykyjärjestelmän kehitysversio, ja se on jälleen Android-pohjainen. Uutta järjestelmää pystyy räätälöimään entistä enemmän mm. tietoviihdejärjestelmään ladattavissa olevien omien taustakuvien myötä, ja päivitysmahdollisuuksienkin mainostetaan kohentuneen. Lisäksi baijerilaismerkin Intelligent Personal Assistent -avustajan pitäisi olla entistä fiksumpi uusien kielimallien ansiosta, joten esimerkiksi navigaattorin luvataan ymmärtävän myös puhekieltä.
Suosittelemme
BMW:n uusi käyttöjärjestelmä nähtäneen ensimmäistä kertaa seuraavassa iX3:ssa, joka toimii Neue Klasse -malliston airueena ennen 3-sarjan sähkövastineena toimivaa sedania ja muita korimalleja. Uuden iX3:n esittelyä odotetaan vielä tämän vuoden loppupuolelle.