Kotimaan autoharrastusrintamalla on parhaillaan valitettavan hiljaista näyttelyjen osalta, mutta muualla maailmassa tapahtuu talvellakin. Ison-Britannian Birminghamissa järjestettävä Autosport International on Euroopan suurin moottoriurheiluaiheinen show, ja se tarjosi tänäkin vuonna melkoista silmäkarkkia autofriikeille.
Näyttely keskittyy nimensä mukaisesti ennen kaikkea moottoriurheiluun, ja niinpä esillä oli huima määrä kisakalustoa eri vuosikymmeniltä. Williamsin F1-talli juhli Birminghamissa 40-vuotista taivaltaan, ja yksi juhlakaluista oli juuri Mersulle siirtyneen Valtteri Bottaksen kilpuri. Toki paikalla nähtiin Kimi Räikkösen Ferrarikin ja monien muiden tiimien formuloita.
Show’n antiin kuului myös Bentley Continentalin pohjalle tehty GT3-luokan kilpuri, jolla Parker Racing -niminen tiimi on kisannut brittien GT-sarjassa. Kilpa-auto on joka nurkasta raapivasta katumallista poiketen takavetoinen, ja nelilitraisesta tuplaturbokasista irtoaa noin 600 heppaa.
Suosittelemme
Muita kisalaitteita olivat mm. McLarenin pienimmän mallin, eli 570S:n pohjalta tehty rata-auto, joka on suunniteltu pykälää pienempään GT4-luokkaan. Brittiläisiä erikoisuuksia edustivat myös BAC Mono ja Radical RXC Spyder. Ne molemmat tarjoavat varsin kylmää kyytiä, koska autoissa ei ole edes tuulilasia kuskille suojaa antamassa.
Katurekisteröidyn BAC:in reilut 300-heppainen vaparinelonen riittää antamaan autolle huiman suorituskyvyn, koska laite painaa alle 600 kiloa. 600-hevosvoimainen Radical RXC Spyder muistuttaa puolestaan LMP-luokan kisaprototyyppejä, ja se sopii ratapäivien lisäksi myös kadulle ainakin joissakin maissa. Näihin autoihin verrattuna uusi Lotus Evora Sport 410 on lähes pehmo, vaikka siinäkin on nostettu tehoa ja laskettu painoa ratakäyttöä silmälläpitäen.
Klassikko-osastoa edusti esimerkiksi Porsche-guru Francis Tuthillin pajan rakentama 911 3.0 RSR, jolla osallistutaan historic-kisoihin legendaarisissa Martini Racingin väreissä. Angloamerikkalaisesta kalustosta nähtiin puolestaan mm. Ford GT40 ja AC Cobra, joissa pauhaa jenkkiveekasi brittien suunnittelemassa konstruktiossa. Nämä kaksi autoa olivat kylläkin hienoja replicoita 60-luvun esikuvistaan, ja vannekokokin oli hieman eri kaliiberia kuin 50 vuotta sitten.
Tuning-autojen osalta bongattiin mm. Liberty Walkin hurjannäköinen luomus Ferrari 458 Italian pohjalta, alustaspesialisti Bilsteinin ständillä komeillut M2-Bemari ja sokerina pohjalla Oakley Designin virittämä kaikkien hyperautojen äiti, eli Bugatti Veyron. Oakleyn Bugattissa on mukavat 1145 heppaa, 1580 newtonin vääntö ja reilusti hiilikuitua.
Autosport Internationalin antiin lukeutui myös muutama kuuma uutuus ”tavallisten” katuautojen puolelta. Niinpä Birminghamiin oli tuotu Aston Martinin uutta aikaa edustava DB11, jonka pellin alla möyryää yli 600-heppainen tuplaturbo-V12. Lisäksi näytteillä oli Lexuksen hätkähdyttävä coupé LC 500 ja Hondan tuore NSX, jossa käytetään kaksoisahdetun V6:n ohella peräti kolmea sähkömoottoria. Eniten huomiota herättänyt katupeli taisi kuitenkin olla uusi Ford GT, jonka ostajaksi ei kelpuuteta aivan ketä tahansa.
Yksi Autosportin julkkisvieraista oli Shmee150:nä fanien keskuudessa tunnettu Tim Burton, joka bloggaa ja tekee YouTube-videoita superautoista. Hänellä on tallissaan komeaa kalustoa, johon kuuluvat Birminghamissa näytteillä olleet Aston Martin Vantage GT8 ja McLaren 675LT. Mies esitti Jokamiehen lukijoille myös videotervehdyksen suoraan superautojensa edestä.
Kuvat ja video: Erik Eriksson