MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Auto joka ei koskaan ollut – Volkswagen julkaisi kuvia toisen sukupolven Phaetonista

20 vuotta sitten lanseerattu Volkswagen Phaeton jäi myynnilliseksi flopiksi kunnianhimoisesta tekniikasta huolimatta. Vaikka tavoitteet jäivät saavuttamatta, autolle suunniteltiin aivan vakavasti seuraajaa.

Toisen sukupolven Phaeton on ollut VW:n sisäinen salaisuus, kunnes auton prototyypistä julkaistiin nyt kuvia ensimmäisen Phaetonin 20-vuotisen merkkipaalun kunniaksi. Lähes valmiiksi kehitetty Phaetonin toinen painos jäi lopulta dieselskandaalin uhriksi, koska Volkswagenin piti suunnata kaikki panokset täysin uusien sähköautojen kehittämiseksi MEB-perusrakenteen varaan.

Kuvissa esiintyvä yksittäiskappale on täysin ajokuntoinen, ja se myös näyttää pitkälti tuotantovalmiilta. Perusmuodoiltaan auto toistaa ensimmäisen Phaetonin linjoja, mutta tyyli on paljon terävämpää. Niinpä esimerkiksi kyljen yläreunaa koristaa terävä taitos, ja myös konepelti on saanut omat muotopokkauksensa. Etuvalojen ja koko keulan tyyli on hyvin lähellä nykyistä Touaregia, mutta luksusluokan sedaniin on annosteltu kromia selvästi runsaammalla kädellä.

Suosittelemme


Takimmainen kattopilari on alareunastaan paksu alkuperäisen Phaetonin malliin, kun taas peräpään muotoilu tuo mieleen noin kymmenen vuoden takaisen VW Jettan tai nykymallin Skoda Superbin. Tämä ei ole mikään ihme, koska vain haaveeksi jääneen kakkos-Phaetonin muotoilusta vastasi Jozef Kabaň, eli mies nykyisen Superbin linjojen taustalta. Phaetonin takavalojen välistä löytyy myös kromilista, joka tuotiin äskettäin Superbiin faceliftin yhteydessä.

Phaetonin takapuskuriin on myös sovitettu leveät kromiset koristeet, jotka imitoivat pakoputkenpäitä. Sisusta vaikuttaa puolestaan ensi vilkaisulta kovin tutulta, koska kojelauta on pitkälti sama kuin nykyisessä Touaregissa. Innovision Cockpit -niminen ratkaisu koostuu kahdesta leveästä ruudusta, joten perinteisiä nappeja ei enää juuri ole. Arvokas tunnelma varmistetaan vaalealla nahalla sekä kiiltävällä jalopuulla, ja luksusluokasta kertovat myös karmiton taustapeili, nahalla päällystetty kojelauta ja metalliset koriste-elementit.

Takaosastokin olisi ollut pääjohtajatasoa leveän keskikonsolin erottamien erillisistuinten, konsolin irrotettavan tabletin sekä etupenkkien selkänojiin sovitettujen infotainment-ruutujen myötä. Valoa kabiiniin saadaan kaksiosaisesta panoraamakatosta, joten Phaeton olisi ollut tyylinsä ja varustelunsa puolesta lähes samalla tasolla Audi A8:n kanssa. Auton perusrakenteenakin piti toimia sama MLB Evo kuin A8:ssa ja Touaregissa. Vaikka Phaetonin toisesta sukupolvesta ei tullut mitään, Volkswagenilla on saman perusrakenteen varaan tehty iso sedan. Se on vain Kiinassa myytävä Phideon, jota voidaan pitää alkuperäisen Phaetonin henkisenä seuraajana.



Lue lisää