MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Audi TT saattaa tehdä comebackin Porschen sähköurheiluautojen sisarmallina

Kaksiovisia urheilumalleja on enää turha etsiä Audin mallistosta, kun A5 Coupé, TT sekä R8 ovat poistuneet tuotannosta. R8:n paluusta liikkuu kuitenkin jo vahvoja huhuja, ja sama koskee nyt myös TT:tä.

Audilla on ilmeisesti ymmärretty, että pitkiin perinteisiin pohjautuvat urheilumallit toimivat tärkeänä erottautumistekijänä historiattomiksi koettuja kiinalaistulokkaita vastaan satojen crossoverien tulvan keskellä. Seuraava R8 on huhujen mukaan Lamborghini Temerarion kanssa perustekniikkansa jakava pistokehybridi, mutta TT:n paluuta ollaan kaavailemassa eri voimanlähdereseptillä.

Audi TT
Kuva: Audi

Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner vahvisti brittiläiselle Auto Expressille, että uudet urheiluautot kuuluvat rinkulamerkin tulevaisuudensuunnitelmiin. Sportit ovat hänen mukaansa osa Audin DNA:ta, mutta niiden palauttamisen merkin valikoimaan täytyy tapahtua ajallisesti sopivalla hetkellä. Aivan heti niitä ei kannata toivoa, koska Audi ilmoitti juuri irtisanovansa Saksassa tuhansia työntekijöitä heikentyneen kysynnän vuoksi.

Merkin uusi päämuotoilija Massimo Frascella tunnustautuu suureksi alkuperäisen TT:n ystäväksi. Hän otti jopa reilut neljännesvuosisata sitten töistä vapaapäivän, jotta pääsi näkemään aikanaan vallankumouksellisesti muotoillun auton ensimmäisten joukossa italialaisella Audi-diilerillä. Ensimmäisen sukupolven TT:n puhdaslinjainen Bauhaus-tyyli on vaikuttanut myös Frascellan omiin luomuksiin, mistä esimerkkinä toimii miehen edellisen työnantajan Land Roverin alaisuudessa piirretty nykyinen Defender.

Audi TT
Kuva: Audi

Gernot Döllner kertoi puolestaan haastattelunsa yhteydessä, että TT-mallimerkinnän palauttaminen Audin mallistoon on yksi mahdollisuus. Hän totesi samaan hengenvetoon, että täyssähköinen urheiluauto toimisi mainosti arkiolosuhteissa ratapäiviä lukuun ottamatta. Radalla polttomoottori tai hybridi ovat edelleen parempia vaihtoehtoja, mutta mikään ei estä esimerkiksi Alppien ylitystä tai mutkateistä nautiskelua pelkän sähkömoottorin turvin.

Suosittelemme


Näistä lausunnoista voidaan päätellä, että mahdollisesti tuleva uusi TT olisi täyssähköauto. Audin ei kannata lähteä kehittämään pienten myyntimäärien sporttia tyhjästä, vaan VW-konsernin yhteisten perusrakenteiden hyödyntäminen olisi tässäkin tapauksessa järkevämpi ratkaisu. Melko suora vastaus tähän tarpeeseen olisi Porschen tuleva täyssähköinen 718 Boxster – ja Cayman-parivaljakko, joka esitellään ilmeisesti vielä tämän vuoden aikana.

Audi TT RS
Kuva: Audi

Porschen täyssähköautot ovat polttomoottorilla varustettujen edeltäjiensä tavoin kaksipaikkaisia, joten samaa perusrakennetta hyödyntävässä coupé-mallisessa TT:ssä jouduttaisiin luopumaan edeltävien sukupolvien minikokoisesta takapenkistä. Avokattoisessa Roadsterissa muutos olisi pienempi, koska siinä ei ole koskaan ollutkaan takaistuimia. Konsernin sisäisen hierarkian mukaisesti Audi olisi hieman Porschea edullisempi, mutta aikataulujen osalta kaikki on vielä avoinna.

Myös Porschen sähkösporttien lopullisen lanseerausajankohdan yllä leijuu vielä iso kysymysmerkki, koska sähkötekniikkaan liittyvät monenlaiset ongelmat ovat sisäpiirilähteiden mukaan viivyttäneet autojen kehitystyötä pahasti.

Audi TT RS
Kuva: Audi
Audi TT RS ja ensimmäinen TT-konseptiauto
Kuva: Audi
LähdeCarscoops


Lue lisää