Audin vetonaulana parhaillaan käynnissä olevalla Montereyn Car Weekillä toimii Skysphere-niminen tutkielma, joka on ensimmäinen kolmen konseptiauton sarjasta. Erilaisten autonomisen ajamisen toimintojen ansiosta tulevaisuuden Audeista pitäisi kuulemma tulla ”elämyslaitteita” pelkkien autojen sijasta, ja tätä puolta korostetaan Skyspheressäkin.
Kalifornian auringon alla esiteltävä konsepti on pitkäkeulainen kaksipaikkainen avo, jonka mittasuhteet ovat saaneet inspiraationsa 1930-luvun Horch 853 Roadsterista. Muuten Audin Malibun muotoilustudiossa alkunsa saanut luomus edustaa futuristista linjaa. Rinkulamerkin single frame -maski toimii umpinaisena design-elementtinä, joka työntyy hieman ulospäin ja on jopa valaistu. Skyspheren kylkiprofiilia dominoivat dramaattisten mittasuhteiden ohella lihaksikkaat lokasuojat, ja turvakaarien reunustaman kompaktin ohjaamon suojaksi saa kangaskaton.
Konseptin pyörät ovat peräti 23-tuumaiset, ja vanteiden designiin on haettu aerodynamiikan lisäksi vaikutteita menneiden vuosikymmenten pinnavannetyylistä. Tavaratilaa peittää puolestaan lasinen kansi, ja peräpään koveraa osuutta verhoaa nokan kaltainen ledien arsenaali. Konseptin erikoisin piirre on kuitenkin sen muuntautumiskyky, koska auton akseliväli pystyy venymään kahteen eri mittaan. Auton etulokasuojat, sivuhelmat ja konepelti liukuvat haluttaessa eteenpäin, jolloin kyljestä tulee esiin koristeellinen elementti. Akseliväli pitenee tämän toiminnon myötä 250 millillä RS 5:n mitoista pitkäakselivälisen A8:n luokkaan.
Suosittelemme
Akselivälin muutos vaikuttaa ulkonäön lisäksi auton ajo-ominaisuuksiin ja luonteeseen. Sporttimoodissa Skysphere on 4,94 metrin pituinen, kun taas GT-moodissa autolla on mittaa 5,19 metrin verran. Leveydeksi kerrotaan puolestaan tasan kaksi metriä, kun taas korkeus on 1,23 metriä. Massiivisesta voimanlähteestä viestittävä nokka on kuitenkin pelkkää silmänlumetta, koska konseptia vauhdittaa taka-akselille sijoitettu sähkömoottori. Siitä irtoavat 632 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä kiihdyttävät takavetoisen auton neljässä sekunnissa satasen nopeuteen.
Akkujen kapasiteetti on puolestaan vähintään 80 kWh. Akut on sovitettu ohjaamon taakse, mutta lisämoduuleja voidaan integroida istuinten väliseen tunneliin. Tämän myötä WLTP-standardin mukaiseksi toimintasäteeksi saataisiin yli 500 kilometriä. Massiivisen oloisesta ulkonäöstään huolimatta konseptin painoksi kerrotaan ”vain” noin 1800 kiloa, josta 60 prosenttia sijaitsee taka-akselin puolella. Alustasta löytyvät puolestaan päällekkäiset kolmiotukivarret sekä edessä että takana ja ilmajousitus. Alustaa pystytään madaltamaan 10 millillä, ja nelipyöräohjauskin kuuluu tekniseen arsenaaliin. Steer by wire -periaatteella toimivaa ohjausta voi myös räätälöidä kuskin toiveiden mukaan.
Auton sisustakin muuttuu ajomoodin mukaan. Pitkän akselivälin GT-asetuksella näkyvillä ei ole rattia tai polkimia, ja yli 1,4 metrin levyinen tietoviihdejärjestelmän ruutu kattaa koko kojelaudan. Autonomisesta menosta nauttivat matkustajat voivat surffata vaikkapa netissä, osallistua videokonferensseihin tai katsella elokuvia. Lyhyen akselivälin sporttimoodissa ohjauspyörä ja polkimet tulevat puolestaan esiin, ja osa kojelaudastakin siirtyy kuljettajaa kohti. Sisätilojen design on Audin mukaan saanut vaikutteita art deco -tyylistä, ja materiaalit on valittu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Vastaavaa tuotantoautoa ei valitettavasti ole luvassa, mutta Skyspheren muotoiluelementtejä nähdään varmasti myös lähivuosien sarjatuotanto-Audeissa. Nelostason autonomisen ajamisen teknologiaa on puolestaan odotettavissa katuautoihin kuluvan vuosikymmenen toisella puoliskolla. Skyspheren jälkeen Audi esittelee A8:n seuraajasta esimakua antavan Grandsphere-konseptin vielä tämän vuoden loppupuolella, ja Urbansphere-niminen hatchback on luvassa joskus ensi vuoden mittaan.