Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on nyttemmin edennyt toiseen sukupolveensa, joka jakaa tekniikkansa Lamborghini Huracánin kanssa. Välillä R8:n tulevaisuus näytti jo epävarmalta, mutta nyt Audi-fanit voivat jälleen huokaista helpotuksesta.

Audi on viime vuosina panostanut voimakkaasti sähköistymiseen, mikä vaatii luonnollisesti huimia investointeja. Niinpä R8:n kaltainen polttomoottorilla varustettu marginaalimalli ei ole ollut prioriteettilistan kärjessä, ja julkisuudessa liikkui jo vahvoja huhuja koko mallisarjan kuoppaamisesta nykysukupolven jälkeen. Nyt Audi Sportin johdossa toimiva Oliver Hoffman paljasti kuitenkin Top Gearille, että R8 saa elää kolmanteen sukupolveensa.


Seuraavan R8:n tekniikasta ja pohjalevystä ei ole kuulemma vielä tehty lopullisia päätöksiä, koska auton pitää täyttää tulevat lainsäädännölliset määräykset ympäri maailmaa. Jatkuvasti kiristyvien pykälien vuoksi jonkinlainen sähköistyminen on pakollinen asia, mutta toisaalta R8:lla on toisenlaisetkin saappaat täytettävänään. Auto on nimittäin toiminut suosittuna asiakaskilpurina Audin moottoriurheilupuolella, ja tästäkään ei haluta luopua jatkossa.

Niinpä Top Gear uskoo, että seuraavasta R8:sta tulee täyssähköauton sijasta hybridi. Hoffmanin mukaan uuden R8:n tuotekehitystiimi toimii tiiviissä yhteistyössä rinkulamerkin moottoriurheilupuolen kanssa mm. akkuteknologian ja tehoelektroniikan suhteen, jolloin kisakäytössä koeteltua tekniikkaa saadaan tuotua kadulle. Tämä koskisi hybridin sähköpuolta, kun taas polttomoottorina jatkaisi nykyiseen malliin upeaääninen vapaasti hengittävä V10.





Tämä sopii hyvin yhteen myös sisarmerkin suunnitelmien kanssa, koska Lamborghinikin haluaisi säilyttää V10:n Huracánin seuraajassa. Näin autot erottuisivat hienosti kilpailijoistaan, joista useimmissa käytetään tupla-ahdettua veekasia. Seuraavan R8:n hybriditekniikka mahdollistaisi siis jatkossakin korkealle kiertävän V10:n, mutta kokonaistehon osalta auto ei välttämättä pärjäisi täyssähkölaitteille. Audiltakin on tulossa pelkästään sähkön voimin liikkuva e-tron GT, jonka huippuversion kokonaisteho nousee todennäköisesti 800 hevosvoiman paremmalle puolelle.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...