Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on nyttemmin edennyt toiseen sukupolveensa, joka jakaa tekniikkansa Lamborghini Huracánin kanssa. Välillä R8:n tulevaisuus näytti jo epävarmalta, mutta nyt Audi-fanit voivat jälleen huokaista helpotuksesta.
Audi on viime vuosina panostanut voimakkaasti sähköistymiseen, mikä vaatii luonnollisesti huimia investointeja. Niinpä R8:n kaltainen polttomoottorilla varustettu marginaalimalli ei ole ollut prioriteettilistan kärjessä, ja julkisuudessa liikkui jo vahvoja huhuja koko mallisarjan kuoppaamisesta nykysukupolven jälkeen. Nyt Audi Sportin johdossa toimiva Oliver Hoffman paljasti kuitenkin Top Gearille, että R8 saa elää kolmanteen sukupolveensa.
Seuraavan R8:n tekniikasta ja pohjalevystä ei ole kuulemma vielä tehty lopullisia päätöksiä, koska auton pitää täyttää tulevat lainsäädännölliset määräykset ympäri maailmaa. Jatkuvasti kiristyvien pykälien vuoksi jonkinlainen sähköistyminen on pakollinen asia, mutta toisaalta R8:lla on toisenlaisetkin saappaat täytettävänään. Auto on nimittäin toiminut suosittuna asiakaskilpurina Audin moottoriurheilupuolella, ja tästäkään ei haluta luopua jatkossa.
Niinpä Top Gear uskoo, että seuraavasta R8:sta tulee täyssähköauton sijasta hybridi. Hoffmanin mukaan uuden R8:n tuotekehitystiimi toimii tiiviissä yhteistyössä rinkulamerkin moottoriurheilupuolen kanssa mm. akkuteknologian ja tehoelektroniikan suhteen, jolloin kisakäytössä koeteltua tekniikkaa saadaan tuotua kadulle. Tämä koskisi hybridin sähköpuolta, kun taas polttomoottorina jatkaisi nykyiseen malliin upeaääninen vapaasti hengittävä V10.
Suosittelemme
Tämä sopii hyvin yhteen myös sisarmerkin suunnitelmien kanssa, koska Lamborghinikin haluaisi säilyttää V10:n Huracánin seuraajassa. Näin autot erottuisivat hienosti kilpailijoistaan, joista useimmissa käytetään tupla-ahdettua veekasia. Seuraavan R8:n hybriditekniikka mahdollistaisi siis jatkossakin korkealle kiertävän V10:n, mutta kokonaistehon osalta auto ei välttämättä pärjäisi täyssähkölaitteille. Audiltakin on tulossa pelkästään sähkön voimin liikkuva e-tron GT, jonka huippuversion kokonaisteho nousee todennäköisesti 800 hevosvoiman paremmalle puolelle.