Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on nyttemmin edennyt toiseen sukupolveensa, joka jakaa tekniikkansa Lamborghini Huracánin kanssa. Välillä R8:n tulevaisuus näytti jo epävarmalta, mutta nyt Audi-fanit voivat jälleen huokaista helpotuksesta.

Audi on viime vuosina panostanut voimakkaasti sähköistymiseen, mikä vaatii luonnollisesti huimia investointeja. Niinpä R8:n kaltainen polttomoottorilla varustettu marginaalimalli ei ole ollut prioriteettilistan kärjessä, ja julkisuudessa liikkui jo vahvoja huhuja koko mallisarjan kuoppaamisesta nykysukupolven jälkeen. Nyt Audi Sportin johdossa toimiva Oliver Hoffman paljasti kuitenkin Top Gearille, että R8 saa elää kolmanteen sukupolveensa.





Seuraavan R8:n tekniikasta ja pohjalevystä ei ole kuulemma vielä tehty lopullisia päätöksiä, koska auton pitää täyttää tulevat lainsäädännölliset määräykset ympäri maailmaa. Jatkuvasti kiristyvien pykälien vuoksi jonkinlainen sähköistyminen on pakollinen asia, mutta toisaalta R8:lla on toisenlaisetkin saappaat täytettävänään. Auto on nimittäin toiminut suosittuna asiakaskilpurina Audin moottoriurheilupuolella, ja tästäkään ei haluta luopua jatkossa.

Niinpä Top Gear uskoo, että seuraavasta R8:sta tulee täyssähköauton sijasta hybridi. Hoffmanin mukaan uuden R8:n tuotekehitystiimi toimii tiiviissä yhteistyössä rinkulamerkin moottoriurheilupuolen kanssa mm. akkuteknologian ja tehoelektroniikan suhteen, jolloin kisakäytössä koeteltua tekniikkaa saadaan tuotua kadulle. Tämä koskisi hybridin sähköpuolta, kun taas polttomoottorina jatkaisi nykyiseen malliin upeaääninen vapaasti hengittävä V10.

Tämä sopii hyvin yhteen myös sisarmerkin suunnitelmien kanssa, koska Lamborghinikin haluaisi säilyttää V10:n Huracánin seuraajassa. Näin autot erottuisivat hienosti kilpailijoistaan, joista useimmissa käytetään tupla-ahdettua veekasia. Seuraavan R8:n hybriditekniikka mahdollistaisi siis jatkossakin korkealle kiertävän V10:n, mutta kokonaistehon osalta auto ei välttämättä pärjäisi täyssähkölaitteille. Audiltakin on tulossa pelkästään sähkön voimin liikkuva e-tron GT, jonka huippuversion kokonaisteho nousee todennäköisesti 800 hevosvoiman paremmalle puolelle.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...