Audin mallivalikoima alkoi olla jo pahasti vanhentunut, mutta aivan viime aikoina uutuuksia on alkanut putkahdella kuin sieniä sateella. Nyt Ingolstadtin rinkulamerkki toi julkisuuteen kolmannen sukupolven Q5:n.
Suosikki-SUV:n uusin painos jatkaa äskettäin esitellyssä A5:ssä ensimmäistä kertaa nähtyä pehmeämpää tyyliä Audin muotoilussa. Terävien pokkausten ja taitosten loistaminen poissaolollaan edustaa tervetullutta vaihtelua viime vuosien aggressiivisen kulmikkaaseen linjaan verrattuna, ja pyöreämmät muodot saavat myös Q5:n näyttämään todellista kokoaan pienemmältä.
Valot ovat olleet jo pitkään tärkeä osa Audin designia, ja Q5:n keulan matriisiledejä säestävät päiväajovaloihin ohjelmoitavissa olevat kahdeksan eri kuviota. Lisäksi auton OLED-takavalot pystyvät varoittamaan muita tienkäyttäjiä esimerkiksi onnettomuuksista omilla grafiikoillaan.
Uuden Q5:n sisätiloja mainostetaan suuremmiksi kuin koskaan. Käytännöllisyyttä kohentavat takaistuimen monet toiminnot kallistuksen säätöä myöten, ja takapenkkiläisille on myös tarjolla parhaimmillaan 100 watin latausteho esimerkiksi läppäreitä varten. Kojelautanäkymää dominoivat puolestaan nykytyyliin näytöt. Niiden joukkoon kuuluvat 11,9-tuumainen digimittaristo, tietoviihdejärjestelmän 14,5-tuumainen ruutu sekä lisähintaan tarjolla oleva 10,9-tuumainen näyttö etumatkustajalle. Tyyli on pitkälti identtistä uuden A5:n kanssa, joten suurinta osa toiminnoista hoidetaan Q5:ssäkin kosketusnäytön kautta. Tietoviihdejärjestelmän taustalla piilee Android Automotive OS, joka tarjoaa myös pääsyn YouTuben kaltaisiin sovelluksiin.
Premium Platform Combustion -nimisen perusrakenteen varaan tehtyä uutta Q5:tä mainostetaan edeltäjäänsä mukavammaksi uuden pohjalevyn sekä jousituksen ja ohjauksen ansiosta. ”Taajuuspohjaiset” Frequency Selective -iskunvaimentimet kuuluvat vakiovarustukseen, ja saatavilla on myös mukautuva ilmajousitus. SQ5-sporttiversio on luonnollisesti alustaltaan tukevampi vaihtoehto.
Suosittelemme
Kolmannen polven Q5 lanseerataan Euroopassa markkinoille kolmen voimanlähdevaihtoehdon turvin. Niissä kaikissa on mieto hybridijärjestelmä 1,7 kWh:n akulla sekä parhaimmillaan 24 hevosvoimaa ja 230 newtonmetriä tuottava sähkömoottori. Vaihteistona palvelee kaikissa malleissa seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti.
Aloitustason polttomoottorina palvelee puolestaan 204 heppaa ja 340 newtonia tuottava kaksilitrainen TFSI-bensaturbo joko etu- tai nelivedon parina. Joissakin maissa saatavilla on myös saman teholukeman tuottava kaksilitrainen TDI, mutta sitä ei Suomessa todennäköisesti nähdä. Huippuversion viittaa saa kantaa kolmilitraisella bensaturbolla ryyditetty SQ5, jossa on 367 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä.
Suomen hintoja saadaan odotella ensi vuoteen saakka, mutta Meksikossa valmistettavan uuden Q5:n saa esimerkiksi Saksassa edullisimmillaan 52 300 eurolla. SQ5:stä täytyy puolestaan pulittaa sikäläisillä markkinoilla vähintään 82 900 euroa.