Saksalaisbrändit ovat olleet viime aikoina pahoissa ongelmissa Kiinan markkinoilla. Siellä suositaan entistä enemmän paikallisia merkkejä, mikä on pakottanut monen perinnevalmistajan luomaan aivan uusia alabrändejä Kiinaa varten.
Nyt tähän joukkoon liittyy Audi, joka on kehittänyt uuden merkin pelkästään Kiinaan. Luovuuden kanssa on kuitenkin vähän niin ja näin, koska Audin uusi Kiina-brändi on nimeltään AUDI. Isojen kirjainten on ilmeisesti tarkoitus tehdä perinnenimeä trendikkäämpi vaikutelma, ja samassa yhteydessä uuden alabrändin autoissa luovutaan tutusta neljän rinkulan logosta. Niiden sijasta merkistä kerrotaan logotekstillä, jollainen löytyy myös esimerkiksi uusien Skodien perästä.
Valmistajan korulauseiden mukaan uuden brändin on tarkoitus yhdistää Audin DNA kiinalaisiin innovaatioihin ja edustaa perinteistä Teknistä etumatkaa -slogania sähköisten älyajoneuvojen aikana. Uusi AUDI-brändi on syntynyt Audin sekä kiinalaisen SAIC:n joint venturena, ja sitä johtaa Audin sähkömalleista aikaisemmin vastannut Fermín Soneira. Brändin tulevista malleista saadaan esimakua nyt julkisuuteen tuodun tutkielman avulla, joka on saanut AUDI E -nimen.
Tätä konseptiautoa kuvaillaan täyssähköiseksi Sportbackiksi ja uuden autosukupolven mittapuuksi. Tutkielman pituus on 4870 milliä, leveys 1990 milliä ja korkeus 1460 milliä, kun taas akseliväliksi kerrotaan 2950 milliä. Näiden mittojen myötä puhutaan siis suunnilleen polttomoottorikäyttöisen Audi A5:n kokoisesta autosta. Muotokieli on kuitenkin erilaista, ja se on räätälöity erityisesti kiinalaisasiakkaita varten.
Rinkulalogojen puuttumisen ja valaistujen AUDI-tekstien lisäksi muotoilusta erottuu keulaa kiertävä musta raita, joka on korvannut emomerkin single frame -maskin ja kätkee sisäänsä myös litteät ledivalot ja ajoavustinten sensoreita. Peräpäätäkin kiertää vastaava raita, jota valaisevat punaiset ledit. Sivulta sporttifarkun tyylinen auto on puolestaan niin geneerisen näköinen, että merkkiä on hankala painaa mieleen.
Suosittelemme
Mikrokuituverhoiltua ja valaistuilla puukoristeilla höystettyä sisustaa dominoi puolestaan kojelaudan massiivinen 4K-näyttö, joka on kaareva ja yhdistää mittariston, tietoviihdejärjestelmän sekä digitaaliset peilit koko auton levyiseksi kokonaisuudeksi. Sen alapuolella majailee tekoälyä hyödyntävä AUDI Assistant ja AUDI Control -niminen kosketusherkkä palkki. Ainoat fyysiset nappulat ovat ikkunannostimet ja ratin painikkeet.
Konsepti on tehty Advanced Digitized Platform -nimisen pohjalevyn varaan, jonka Audi ja SAIC ovat kehittäneet yhteistyössä. Auton molemmilla akseleilla on oma sähkömoottorinsa, joiden kokonaisvoimavaroiksi kerrotaan 775 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä. Nollasta sataan pyrähdetään tarvittaessa 3,6 sekunnissa, ja mukavuuden sekä ajodynamiikan pitäisi olla ”aitoa Audi-tasoa”. Edistyneet ajoavustimet on puolestaan räätälöity Kiinan markkinoille.
100 kWh:n akku mahdollistaa puolestaan parhaimmillaan 700 kilometrin toimintasäteen paikallisen CLTC-standardin mukaan mitattuna. 800 voltin rakenne takaa supernopeaksi kuvatun lataamisen, joka tuo yli 370 kilometrin verran toimintamatkaa vain 10 minuutissa. Keskikokoisten ja isojen autojen segmentteihin sijoittuvia ensimmäisiä tuotanto-AUDEJA:kin voidaan odotella Kiinassa myyntiin jo ensi vuonna. Nähtäväksi jää, kuinka ne eroavat myös Kiinassa tällä hetkellä tarjolla olevista perinteisemmistä sähkö-Audeista muutenkin kuin muotoilunsa osalta.