MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Audi laittaa nimeämislogiikkansa jälleen kerran uusiksi – sähkö- ja polttomoottorimallit eivät saakaan eri numeroita

Audin tekemä säätö mallimerkintöjensä kanssa on ollut lähes surkuhupaisaa seurattavaa. Ensin Ingolstadtin rinkulamerkki päätti korvata moottorien iskutilavuudesta kertoneet mallimerkinnät kryptisillä numerosarjoilla, joita juuri kukaan ei muistanut. Niinpä tästä strategiasta luovuttiin, ja nyt romukoppaan joutaa jo seuraavakin Audin nimeämispäätös.

Merkki ilmoitti kaksi vuotta sitten, että jatkossa sen polttomoottorimallit tunnetaan parittomilla numeroilla ja sähköautot parillisilla numeroilla. Tämä oli jatkoa jo vuonna 2017 tehdylle päätökselle, jonka mukaan esimerkiksi entisestä A4 2.0 TFSI:stä tuli A4 40 TFSI. Tästä linjasta on ehditty jo osittain luopua, mutta parittomien ja parillisten numeroiden logiikkaa päästiin toteuttamaan käytännössä kun viime syksynä markkinoille tullut A4:n polttomoottoreilla varustettu seuraaja ristittiinkin A5:ksi.

Audi A5 Avant
Kuva: Audi

Loogisena jatkumona ensi kuun alussa esiteltävän polttomoottori-A6:n seuraajan piti saada nimekseen A7, mutta autosta tuleekin tuttuun ja turvalliseen tyyliin A6. Kuulostaako sekavalta? Audi kertoi nyt julkisuuteen, että polttomoottori- ja sähkömallien erottelu numeroilla onkin päätetty unohtaa. Asiasta on kuulemma tullut palautetta sekä asiakkaiden että jälleenmyyjien suunnalta, joten jatkossa esimerkiksi Audi A6 on tarjolla kahtena eri lajina. Jo myynnissä oleva A6 e-tron on täyssähköauto, kun taas pelkkä A6 jatkaa polttomoottorien voimin.

Entisen A4:n saappaisiin astunut A5 saa kuitenkin pitää nimensä, koska auto on jo ehditty lanseerata markkinoille. Lähiaikoina tulossa on vielä täyssähköinen A4, joka jää kooltaan polttomoottori-A5:tä pienemmäksi. Audin uusvanhana logiikkana on nyt se, että mallinumero kertoo suoraan auton koosta. Myös sähköiset Q4 ja Q6 saavat pitää mallinumeronsa, ja sama koskee niiden väliin kokonsa puolesta solahtavaa Q5:tä polttomoottoreilla.

Audi Q5
Kuva: Audi

Audin paluu vanhaan johtuu ainakin virallisten selitysten mukaan asiakkaiden ja jälleenmyyjien toiveista, mutta kolikolla saattaa olla toinenkin puolensa. Sähköautojen nihkeän kysynnän aikoina joukossa on nimittäin ollut ainakin yksi poikkeus, eli BMW. Audin baijerilaiskilpailijan täyssähkömallit ovat käyneet jopa yllättävän hyvin kaupaksi vaikeinakin aikoina.

Suosittelemme


Yksi syy saattaa löytyä siitä, että sähkö-BMW:t näyttävät lähes identtisiltä vastaavien polttomoottorimallien kanssa. Toinen selitys voi piillä Bemarin selkeässä nimeämislogiikassa, joka ei ole hämmentänyt asiakkaita liiaksi. Niinpä esimerkiksi 5-sarjan täyssähköversio on loogisesti i5.

Audi A6 Avant e-tron
Kuva: Audi
LähdeCarscoops

Lue lisää