Audi esitteli uuden super-SUV:n – SQ8:n tuplaturbodiesel tuottaa 900 newtonin maksimiväännön

Audin katumaasturivalikoiman huipulle lanseerattiin viime vuonna massiivinen Q8, joka toimii ison Q7 coupé-henkisenä versiona. Niinpä Q8:aan ei saa Q7:ään tarjolla olevaa kolmatta penkkiriviä, ja kattolinjakin on perus-SUV:eja loivempi. Lisäsporttisuutta mallivalikoimaan on odotettu Q8:n S-versiosta, joka on bongattu moneen kertaan salavalokuvaajien linsseillekin lähes täysin naamioimattomana. Nyt rinkulamerkin katumaasturimalliston lippulaiva tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.

Tekniikan osalta ei ole tiedossa yllätyksiä, koska myös SQ8:aa vauhdittaa Euroopan markkinoilla tehokas diesel Audin S-malliston nykylinjan mukaisesti. Pannu on sama kuin SQ7:ssä, eli voimanlähteenä palvelee nelilitrainen tuplaturbokasi. Huipputeho kirjataan 435 hevosvoiman lukemaan, ja maksimivääntöä löytyy hurjat 900 newtonmetriä. Täysi vääntö on käytössä jo 1250 kierroksen kohdalla, joten menon pitäisi olla hyvin vaivatonta. Nollasta sataan pyrähdetään 4,8 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu saksalaiseen tapaan 250 km/h:n lukemaan.

Voimalinjan osana palvelee 48 voltin litiumioniakku, joka syöttää virtaa sähköiselle ahtimelle. Sen luvataan käytännössä poistavan turboviiveen, ja starttigeneraattori mahdollistaa maksimissaan kahdeksan kilowatin suuruisen energian talteenoton hidastettaessa. Haluttaessa autolla pääsee myös pelkällä sähköllä, mutta tällöin nopeus on rajoitettu 22 km/h:n mateluvauhtiin.





Suorituskyvyn lisäksi myös hidastuvuuteen on panostettu. SQ8:ssa on nimittäin hiilikuitukeraamiset jarrut vakiovarusteena, ja ajettavuutta kohennetaan mukautuvan ilmajousituksen avulla. Drive Select -niminen järjestelmä mahdollistaa useita eri säätöjä, ja lisähintaan tarjolla ovat myös nelipyöräohjaus, vääntöä saman akselin eri pyörien välillä jakava sporttitasauspyörästö ja sähkömekaanisesti toimivat aktiiviset kallistuksenvaimentimet.

Ulkoisesti Ässän erottaa tavallisista Q8-malleista mm. etupuskurin isommista ilmanottoaukoista ja maskin alumiininsävyisestä kehyksestä. Lisäksi takapuskurin alla komeilevat S-Audien tunnusmerkkeihin kuuluvat neljä putkenpäätä ja niitä reunustava hopeanvärinen diffuusori. Luonnollisesti myös vanteet on laitettu uusiksi, ja sisustan sporttiherkkuihin lukeutuvat mm. alumiinipolkimet ja -kynnyslistat, nahkaa sekä alcantaraa yhdistävä verhoilu ja lukuisat S-logot. Uusi SQ8 ei muuten jää pelkästään dieseliksi, koska Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla tarjottava bensaversiokin on kuulemma kehitteillä.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...