MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Audi A6 muuttui sähköautoksi – uutuutta saa sekä viistoperäisenä Sportbackina että Avant-farmarina

Audi on parhaillaan laittamansa mallistonsa nimeämislogiikkaa uusiksi. Parillisilla numeroilla tunnetaan jatkossa täyssähköautot, joten myös nyt uusi esitelty uusi A6 e-tron on sellainen.

Nykyinenkin A6 saa jatkaa vielä mallistossa täyssähkömallin rinnalla, mutta sen mallimerkintä muuttuu seuraavassa uudistuksessa A7:ksi. Uuden A6:n e-tron-lisänimi kertoo kuorten alla piilevästä tekniikasta, ja autoa saa kahtena eri korimallina. Ne ovat Sportbackina tunnettu viistoperämalli sekä Audin tavaramerkkeihin kuuluva Avant-farmari.

Audi A6 e-tron
Kuva: Audi

Kummankaan muotoilu ei sisällä suuria yllätyksiä, koska linjat seurailevat pitkälti jo vuosina 2021 ja 2022 esiteltyjä konsepteja. A6:n umpinaisella maskilla varustetulla keulalla on nykytrendien mukainen ”kaksikerroksinen” valojärjestely, jossa varsinaiset ajovalot on integroitu osaksi puskurin ilmanottoaukkoja. Takapäästä löytyy puolestaan Audin nykydesigniin kuuluva täysleveä ledinauha, ja myös rinkulalogot on valaistu niin edessä kuin takanakin.

Audi A6 e-tron Sportback
Kuva: Audi

Uusi A6 on sähköautoksi miellyttävän sopusuhtaisen näköinen, mutta lattiaan sovitettujen akkujen pakottama korkea kylkilinja vaivaa tätäkin autoa. Sitä on yritetty häivyttää kyljen alareunan mustalla koristeella, joka jatkuu takapuskuriin saakka. Muotoilussa ilmanvastuksen pienentäminen on ollut tärkeässä osassa, ja niinpä uutuus on historian aerodynaamisin Audi ja myös koko VW-konsernin aerodynaamisin automalli. Sportbackin ilmanvastuksen Cd-kerroin on ainoastaan 0.21, ja myös Avant on luokkansa aerodynaamisin farmari 0.24-arvonsa myötä.

Audi A6 e-tron
Kuva: Audi

A6:n sisustassa on tuttuja elementtejä, koska kojelauta ja keskikonsoli ovat pitkälti samat kuin Q6 e-tronissa. Kojelautanäkymää dominoi kolmen näytön kokonaisuus, joka koostuu 11,9-tuumaisesta digitaalimittaristosta, tietoviihdejärjestelmän 14,5-tuumaisesta ruudusta sekä etumatkustajan 10,9-tuumaisesta kosketusnäytöstä. Lisäksi ulkopeilien tilalle saa ovien näytöille kuvansa välittävät kamerat, ja ajoavustintarjontakin on kattavaa tasoa.

Suosittelemme


Lisävarustevalikoimaan kuuluvat puolestaan mm. napista himmentyvä panoraamakatto, tuoksutoiminnolla varustettu nelialueilmastointi sekä Bang & Olufsenin 830-wattinen äänentoistojärjestelmä 20 kaiuttimella. A6 e-tron on tehty VW-konsernin sähköautoja varten kehitetyn PPE-perusrakenteen varaan Q6 e-tronin ja Porsche Macanin tavoin. Tarjolla on niiden malliin sekä yksi- että kaksimoottorisia versioita, eli vetotapana on Audille epätyypillinen takaveto sekä kahdella sähkömoottorilla toteutettu quattro-neliveto.

Audi A6 e-tron Avant
Kuva: Audi

Alkuvaiheessa saatavilla ovat 367-hevosvoimainen takavetomalli, 428-heppainen neliveto sekä S6-brändätty 503-hevosvoimainen sporttiversio. Siinä on takapainotteinen neliveto, ja lähtöjärjestelmää käytettäessä potkua on parhaimmillaan 551 hepan edestä. Nollasta sataan sujuu näillä eväillä 3,7 sekunnissa, ja huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 240 km/h:n lukemaan. Myöhemmin tulossa on vieläkin tehokkaampi täyssähköinen RS 6 e-tron.

Sekä A6 että S6 e-tronissa on nettokapasiteetiltaan 94,4 kWh:n akkupaketti, ja 800 voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa parhaimmillaan 270 kilowatin lataustehon. A6 e-tronin viralliseksi toimintamatkaksi kerrotaan yli 720-750 kilometriä kotimallista riippuen, ja S6 e-tronin vastaava lukema on yli 640-670 kilometriä. Myöhemmin tulossa on myös edullisempi malli, jossa on 83 kWh:n akku. Autoon saa lisävarusteena neljä ajokorkeutta tarjoavan mukautuvan ilmajousituksen, ja vannekoko on 19-21 tuumaa.

Audi A6 e-tron Sportback
Kuva: Audi

Sähkö-A6:n pääsee tilaamaan Euroopan markkinoilla syyskuussa, mutta Suomen hinnat eivät ole vielä selvillä. Osviittaa saa Saksasta, jossa A6 e-tronin hinnat alkavat 75 600 eurosta ja S6:n taksat starttaavat 99 500 eurosta. Farmarikorista täytyy siellä pulittaa 1650 euroa lisää.

LähdeCarscoops


Lue lisää