Vuonna 1999 debytoinut Audi A2 oli aikaansa edellä, mutta supertaloudellinen alumiinikorinen pikkuauto jäi kuitenkin flopiksi. Nyt Ingolstadtin rinkulamerkki teki auton 25-vuotissynttäreiden kunniaksi sähkökäyttöisen yksittäiskappaleen A2:n pohjalta.
Asialla ovat olleet taas kerran Audin harjoittelijat, joiden käsialaa ovat esimerkiksi vuoden 2020 RS 6 GTO tai sähköautoksi muutettu NSU Prinz viime vuodelta. Myös A2 e-troniksi nimettyä yksittäiskappaletta vauhdittaa sähkömoottori, mutta tekniikasta ei ole annettu tarkempia tietoja. Vetotavastakaan ei ole vielä varmuutta, mutta lähtökohta oli ainakin etuvetoinen.

Audin somekanavilla esitellyn luomuksen tunnistaa heti A2:ksi, mutta tarkempi tutkiminen paljastaa monia muutoksia. Alkuperäiset etuvalot on korvattu litteämmillä ledeillä, ja umpinaista maskia koristaa nykytrendien mukainen valaistu Audin logo. Lisäksi etupuskurin muotoja on viety kliinimpään suuntaan. Sivuprofiilista erottuvat puolestaan poistetut ovenkahvat, ja peilitkin on korvattu kameroilla. Myös A2:n lokasuojia on levitetty hillitysti, ja aerodynaamisesti optimoidut vanteet toistavat 1990-luvun muotokieltä.
Takapäätä koristavat puolestaan modernilla ledigrafiikalla varustetut valot, ja takaluukun kansikin on alkuperäistä puhdaslinjaisempi koska takarekisterin paikka on siirretty alemmas puskuriin. Takalasin jättökulman spoileriin on puolestaan sovitettu leveä jarruvalo. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta ulkokuvien perusteella alkuperäiset etuistuimet on ainakin korvattu Audi Sportin kuppipenkeillä.

Alkuperäinen Audi A2 lanseerattiin markkinoille loppuvuodesta 1999. Luc Donckerwolken tuotantoon hyväksymä design oli erittäin läheistä sukua kaksi vuotta aiemmin esitellylle Audi Al2- konseptiautolle. Hieman yli 3,8 metriä pitkän A2:n muoto oli tila-automainen, ja kaiken keskiössä oli taloudellisuus. Aerodynamiikan ehdoilla muotoillun korin ilmanvastuksen Cw-kerroin oli versiosta riippuen vain 0,25-0,29. Pihistelyssä auttoivat myös taloudelliset voimanlähteet ja ison A8:n kaltainen alumiininen space frame -rakenne.
Suosittelemme
Todella kalliita ratkaisuja sisältänyt pikkuauto sai autotoimittajilta innostuneen vastaanoton, mutta korkeat hinnat ja turhankin omalaatuiseksi koettu design olivat liikaa suurelle yleisölle. Kun tuotanto päättyi vuonna 2005, A2:ia oli valmistunut vain 176 377 yksilöä. Auto jäi siis myynnilliseksi flopiksi, ja siksi 2010- ja 2020-lukujen Audi A1:t tehtiin paljon perinteisemmällä reseptillä VW Polon tekniikan pohjalta.

Polttomoottorikäyttöisen A1:n tuotanto on päättymässä pian, ja myös kompaktia Q2-crossoveria uhkaa sama kohtalo. Audi on kuitenkin työstämässä uutta aloitustason sähköautoa, jota odotellaan markkinoille vuonna 2027. Audin sähkömallit tunnetaan jatkossa parillisilla numeroilla, joten uutuus saa hyvin todennäköisesti A2-mallimerkinnän. Harjoittelijoiden tekemää yksittäiskappaletta voidaan siis pitää myös lähtölaukauksena täysin uuden sähkö-A2:n ennakkomarkkinoinnille.
