Alpine tunnetaan Renaultin F1-tiiminä ja vuosikymmenten perinteillä siunattuna sporttibrändinä, jonka valikoimaan kuuluu tällä hetkellä ainoastaan keskimoottorinen A110-urheiluauto. Tarjonta laajenee kuitenkin jo pian, ja samalla käyttövoima vaihtuu ainakin pääosin sähköksi.
Alpine ilmoitti nyt esittelevänsä lokakuussa ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä A390_β-nimisen tutkielman, josta julkaistiin myös samalla ensimmäinen tummasävyinen tiiserikuva. Beta-kirjain tarkoittaa Alpine-kielellä sitä, että kyseessä on vielä konsepti joka antaa esimakua ensi vuonna tuotantoon tulevasta sähköisestä ”sportti-fastbackista”.
Muuta Alpine ei vielä kerro, mutta auton sivuprofiilia esittävän tiiserikuvan mukaan uutuudessa on sekä edessä että takana viirumaiset valot, sähköautotyylin mukainen lyhyt ja melko matala nokka sekä ”coupé-crossoverin” edellyttämä viisto perä. Konsepti ei tule enää suurena yllätyksenä, koska Alpine kertoi autoon liittyvistä suunnitelmista ensimmäistä kertaa jo vuonna 2022. Tuolloin ilmoitettiin, että täyssähköinen GT-henkinen crossover tehtäisiin CMF-EV-pohjalevyn uusimman version varaan.
Viime vuoden kesällä Alpine julisti puolestaan, että autosta tulisi C-segmentin crossover-GT jolla olisi tärkeä rooli Renaultin sporttibrändin saamisessa voitolliseksi vuonna 2026. Tämän auton tuotantoversiota ja muita tulevia Alpinen malleja voitaisiin lisäksi myydä globaalisti. Ainoastaan Euroopassa tällä hetkellä tarjolla oleva merkki on jo ilmoittanut, että sillä on suunnitelmia astua myös Aasian ja USA:n markkinoille vuonna 2027.
Tutkielman lopullista esittelyä odotellessa voidaan spekuloida, että myöhemmin seuraavassa tuotantoversiossa saatetaan hyödyntää Renault Scenic E-Techistä tuttua tekniikkaa. Tämä tarkoittaisi 60:n ja 87 kWh:n akkupaketteja, jotka tarjoavat parhaimmillaan 625 kilometrin toimintasäteen WLTP-standardin mukaan mitattuna. Scenicin sähkömoottori luovuttaa 218 hevosvoiman tehon ja 300 newtonmetrin väännön, mutta Alpine saa todennäköisesti enemmän potkua.
Suosittelemme
A390_β-tutkielman lisäksi Alpine esittelee Pariisissa Alpenglow Hy6-nimisen prototyypin. Sen voimanlähde on piristävää vaihtelua sähköuutuuksiin, koska autoa vauhdittaa vedyllä käyvä kuusipyttyinen polttomoottori.