Renaultin sporttibrändi Alpine sinnitteli pitkään pelkästään A110-urheiluauton varassa, mutta viime vuonna Alpinen mallisto täydentyi täyssähköisen Renault 5:n Alpine A290 -sporttiversiolla. Nyt on puolestaan brändin ensimmäisen crossoverin aika, joka on myöskin täyssähköinen.
A390-nimen saaneesta autosta annettiin esimakua jo viime syksynä esitellyn konseptin myötä, jonka perusmuodot ovat löydettävissä myös tuotantomallista. Monia yksityiskohtia on toki laimennettu sarjatuotannon ehdoilla, mutta kyseessä on silti keskimääräistä urheilullisemman oloinen SUV tai crossover. Esimerkiksi kattolinjasta ja kyljen pokkauksista voi löytää yhtymäkohtia A110:een, mutta korkeahko crossover on silti varsin kaukana keskimoottorisesta urheiluautosta.

Reilun 4,6 metrin pituinen ja noin 2,7 metrin akselivälillä varustettu A390 on tehty Renaultin AmpR Medium -pohjalevylle, joka löytyy myös esimerkiksi Megane ja Scenic E-Techin sekä Nissan Ariyan alta. Ajettavuutta on kuitenkin Alpinessa viilattu sporttisempaan suuntaan mm. jousituksen omien komponenttien, nopeamman ohjauksen, tätä autoa varten räätälöityjen Michelinin renkaiden ja softamuutosten avulla. Vannekokokin on 20 tai 21 tuumaa, mutta sisustan puolella sukulaisuus edullisempiin Renaulteihin näkyy turhankin selvästi.
Suosittelemme

12,3-tuumaisella digimittaristolla ja 12-tuumaisella keskinäytöllä varustettu kojelauta on pitkälti Megane E-Techistä tuttu, mutta premium-luokan tunnelmaa on sentään haettu uusien materiaalien sekä Alpinen oman ratin ja keskikonsolin avulla. GTS-huippuversiossa on lisäksi nappanahalla verhoillut Sabeltin kuppipenkit, ja autoon saa myös Devialetin 850-wattisen äänentoistojärjestelmän 13 kaiuttimella. Käytännöllisyyttä edustavat puolestaan 532 litran tavaratila ja viisipaikkainen istuinjärjestely coupé-tyylistä huolimatta.

Asemointi sportti-SUV:ksi näkyy myös voimanlähteiden puolella. Autossa on peräti kolme sähkömoottoria, joista yksi sijaitsee edessä ja kaksi taka-akselilla. Niitä täydentää Alpinen aktiivinen torque vectoring -väännönjakotoiminto, jonka pitäisi tehdä A390:stä todellista kokoaan ketterämmän oloinen. Jo GT-perusversiossa on 400 hevosvoimaa ja 650 newtonmetriä, kun taas GTS-huippumallin numeroarvot ovat peräti 470 heppaa ja 808 newtonia.
GTS pinkaisee näillä eväillä 3,9 sekunnissa nollasta sataan, mutta huippunopeus on rajoitettu 220 km/h:n lukemaan. Molemmissa malleissa käytetään 89 kWh:n akkupakettia, joka mahdollistaa WLTP-standardin mukaisen 520-555 kilometrin toimintasäteen. Pikalatauskin onnistuu 190 kilowatin teholla.

Ohituksia helpottaa puolestaan 10 sekunnin ajaksi käyttöön saatava lisäpotku, ja ajofiilistä pyritään kohentamaan keinotekoisten moottorinäänien avulla. Mainitsematta on kuitenkin vielä suurin elefantti huoneessa, eli A390:n yli 2100 kilon paino. Noin kahden A110:n massaa on hankala häivyttää millään elektronisilla kikoilla, eli sähkö-crossoverin tarjoama todellinen Alpine-tunnelma jää vielä nähtäväksi. Tilauskirjat avataan loppuvuodesta, ja hinnatkin selviävät vasta myöhemmin. Kovin edullista tasoa ne eivät kuitenkaan ole, koska A390 asemoidaan esimerkiksi täyssähköisen Porsche Macanin kilpailijaksi.


