Maailma on täynnä restomod-tyylisiä Porsche 911:ia, mutta urheiluautoikonin neloskoneinen pikkuveli 912 ei ole noussut vastaavaan suosioon rakentajien keskuudessa. ”Säästömallin” etuna on ainakin pienempi paino, jonka unkarilainen Kamm on rutistanut äärimmilleen 912c Targa -nimisessä luomuksessaan.
912:n vähäistä tunnettuutta selittänee vain neljän vuoden valmistusaika, mutta Kamm on rakentanut niitä jo pitkään. Nyt julkisuuteen tuotu auto on kuitenkin unkarilaispajan ensimmäinen Targa-versio. Modernit avoautot ovat usein painoltaan melkoisia möhkäleitä avokorin vaatimien vahvistusten vuoksi, mutta Kammin luomus on tässäkin suhteessa toista maata. Restomod-Porschen paino on nimittäin onnistuttu pitämään alle 800 kilon lukemassa, mistä saadaan kiittää runsasta hiilikuidun käyttöä.
Auton kaikki koripaneelit on tehty tästä materiaalista tunnusomaista targa-kaarta myöten. Ulkopeilit, istuinten taustat ja ikkunat on puolestaan valmistettu Lexan-polykarbonaattimuovista. Kammin 912c Targan paino on samaa luokkaa esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Smart ForTwon kanssa, jonka massaksi ilmoitettiin 750-795 kiloa. Kaupunkikirpun kolmannen sukupolven malli on puolestaan jo huomattavasti painavampi 880 kilon lukemansa myötä.
Tangerine-nimisellä punaoranssin sävyllä maalatun 912c Targan alla pyörivät räätälintyönä tehdyt alumiinivanteet, jotka näyttävät hämäävästi Porschen klassisilta peltivanteilta. Restomod-tyyliin kuuluvat myös nokkapeltiin kiinnitetyt rallihenkiset lisävalot, hiilikuituinen kattoteline ja sen päälle sovitettu surffilauta. Takana sijaitsevan konepellin ritilä muistuttaa uusissa Porscheissa nähtyjä ratkaisuja, ja takahelman alta työntyvät tuplaputket juoruavat alkuperäistä muhkeammista voimavaroista.
Auton keveyden vuoksi Kammin ei ole kuitenkaan tarvinnut lähteä huikentelemaan tässä suhteessa. Porschen alkuperäisen nelosbokserin iskutilavuus on suurennettu 1,6 litrasta kahteen litraan, ja voimavaroiksi kerrotaan 185 hevosvoiman sekä 205 newtonmetrin lukemat. Voimansiirrosta vastaa dogleg-mallinen viisipykäläinen manuaali, ja asiakas voi valita autoonsa joko lyhyet, pitkät tai touring-tyyppiset välitykset ajotyylin mukaisesti.
Suosittelemme
Ajettavuutta on puolestaan kohennettu TracTiven puoliaktiivisilla coilovereilla niin edessä kuin takanakin. Hidastuvuudesta vastaavat Brembon jarrut, ja käsijarrukin on hydraulista mallia. Jokainen auto rakennetaan asiakkaan toivomien speksien mukaisesti, ja ulkovärien sekä sisustan materiaalien vaihtoehtoja mainostetaan rajattomiksi. Kammin 912c Targa keventää myös lompakkoa kiitettävästi, koska hinnat alkavat 395 000 eurosta. Toimitukset onnistuvat kuulemma minne tahansa maailmassa.