Restomod-tyyliin muokatut klassikkoautot ovat tätä nykyä varsin suosittuja erityisesti Atlantin toisella puolella. Suurin osa niistä on muskelijenkkejä tai Porscheja, joten tämän jutun Nissan on niihin verrattuna suorastaan piristävää vaihtelua.
Bring a Trailer -sivuston kautta myynnissä oleva ”Kenmeri”-korinen Skyline vuodelta 1975 näyttää hämäävästi malliston huippuversiolta, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole aito GT-R. Ne ovat nimitäin melkein kanan hammastakin harvinaisempia vuonna 1973 valmistuneen 197 yksilön myötä, joten tämä auto on aloittanut taipaleensa vähemmän eksoottisena 2000GT:nä. Siinä oli tehtaan jäljiltä yhdellä nokka-akselilla varustettu 130-hevosvoimainen suora kuutonen GT-R:n 160-heppaisen DOHC-moottorin sijasta.

Tämä auto sai vielä Japanissa majaillessaan uuden maalipinnan, etu- ja takaspoilerit, lokasuojanlevitykset, mustan takapaneelin sekä GT-R:n maskin ja merkit. Sittemmin Nissan päätyi USA:n Utahissa toimivan JDM Legendsin käsiin, joka muutti myös tekniikan vähintään ulkoasua vastaavaksi. Nokalle kammettiin 3,5-litraiseksi porattu Nissanin L-sarjan kuutoskone, jossa käytetään Maximan dieselmoottorin lohkoa. Pannussa on myös Jenveyn erilliset läppärungot sekä räätälintyönä tehty moottorinohjaus, ja teholukemaksi kerrotaan mukavat 406 hevosvoimaa.

Voimavarojen hallinnassa auttaa taka-akselilta löytyvä lukkoperä, ja autossa on myös Jim Wolfin kisamallinen kytkin. Vaihteistona palvelee puolestaan Nissan 350Z:n kuusipykäläinen manuaali, ja Driveshaft Shopin valmistama kardaaniakseli on alumiinia. Auton alla pyörivät klassiset 15-tuumaiset Watanaben vanteet, ja alustaa on kohennettu säädettävillä coilovereilla. Edessä hyödynnetään MK63 Skylinen jarrusatuloita, kun taas takana luotetaan retrotyylisiin rivoitettuihin alumiinisiin jarrurumpuihin jotka ovat peräisin Datsun 240Z:sta.

Lattiamattoja vailla olevassa sisustassa lienee riittävästi meteliä, mutta ainakin moottorin äänet menevät monien luokituksessa sulosointujen puolelle. Etuistuimina palvelevat klassiset kiinteäselkänojaiset Datsun Competitionin kuppipenkit, kun taas oviverhoilut on tehty moderniin tyyliin hiilikuituvahvisteisesta muovista. Auton painoksi kerrotaan vain reilut 1100 kiloa, joten Skyline on noin 450 kiloa kevyempi kuin samoihin teholukemiin yltävä moderni Nissan Z.
Suosittelemme
Klassikon hinta nousee kuitenkin uutta Z:aa korkeammaksi, ja tätä kirjoitettaessa korkein tarjous on 50 500 dollaria. Huutokauppaa on kuitenkin vielä neljä päivää jäljellä, joten lopullinen myyntihinta saattaa olla samaa tasoa kuin vaikkapa restomod-Porscheissa.

